Gossen Ruda
09-06-2016, 09:20
Jag har ett äldre plommonträd, Victoria, som är alldeles för risigt. Det måste till kraftig beskärning i form av nedsågning av grövre grenar men hur mycket kan man ta innan det blir tusen vattenskott? Alldeles för mycket plommon i år fö men det är omöjligt att gallra åbäket.
*Stintan*
09-06-2016, 09:31
Jag skulle ta det i etapper om det är många grenar att kapa. Sensommaren är bästa tiden så blir det inte så mycket vattenskott.
Gossen Ruda
09-06-2016, 11:37
Jo, jag tog det mest akuta nu men större arbeten behövs. Men det får vänta ett tag.
Huggorm
09-06-2016, 12:28
Tänk på att stenfruktsträd inte har några så kallade sovande knoppar. Kapar du en gren kommer inga nya skott förrän första synliga knopp som kan vara en bit tillbaka.
Gossen Ruda
09-06-2016, 14:22
I det här fallet måste jag bl.a. kapa en av två dm-tjocka grenar. De har vuxit ut närmast parallellt så nu slåss de om platsen. En måste bort. Dessutom några grenar/toppar som växer rätt upp. Det går ändå inte att komma åt den frukten. Det finns nog med grenar kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.