Full version: Dahlia
eml
Pga platsbrist (ovanligt va tongue.gif ) så förodlar jag dahlia utomhus i kruka, men undrar lite hur kallt de egentligen tål? Det är (minst) ca 8-10 grC dagtid och den står under tak nära husväggen och får ett flerlagrigt täcke av väv på natten om det verkar bli kallare än ca 6-8 grC och än så länge (peppar, peppar) ser den rätt välmående ut men är detta väl riskfyllt? Är det tämligen OK så länge temperaturen inte går ner till 0 eller skadas dahlia tidigare än så (typ tomat, paprika o.dyl)?
Kajsa
Jag gräver alltid ner mina dahlior i april och dom kommer upp i mitten maj, det är alltid några kalla nätter som jag täcker med tidningar, väv och dom har alltid klarat kylan, men det är då bara en bladrosett. Dina hinner bli mycket högre i krukorna och med sina ihåliga stjälkar är dom ömtåliga.
Kan du inte lyfta in dom nätter du anar att det blir frost.
eml
Tack för svar. Jag har tänkt att ta in dom på natten om det ser ut att bli frost, jag funderar mest på om de riskerar att skadas även vid högre temperaturer än 0... Skyddar du bara dina vid frostrisk?
Kajsa
Ja tror dom tål kyligt väder 6-8 grader har aldrig märkt något annat och när jag anar att det ska bli frost, kyligt, klart, vindstilla då slänger jag på bladen på kvällen, bättre vara överdrivet noga här, än chansa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon