Ingrid på Västkusten
Sparrisplantor

Todeloo,

Passa på :-D

Hälsar Ingrid
mute
Hej!

Det står på Sinclairholms sida om sparris:

"Sparris är en levande grönsak, sätts den i vatten fortsätter den att växa. "

Innebär detta att man kan driva upp sparrisplantor från färsk sparris man köper på ICA? (Jaja, Konsum eller Vivo också för den delen rolleyes.gif )

MVH
Johan
Ingrid på Västkusten
Tyvärr - den fungerar alltså som en snittblomma/skott vilket den också är,

Hälsar Ingrid
lena:-)
Jag fick lite "sparrisrötter" förra våren som jag grävde ner lite på måfå i trädgårdslandet. Jag vet inte alls hur sparrisen vill ha det. Ännu har det inte kommit upp något, är det ute med sparrisen måntro eller är den möjligtvis på gång nere i jorden.?
Ingrid på Västkusten
Todleoo,

Av mina nyplanterade plantor ifårn 2003 har en tittat upp - resten tittar inte upp så försiktiga grävningar visade på en hel bunke rötter så den kommer la - kanske planterade dem ltie djupt bara.......så jag väntar. Det är ju inte ens Maj ännu biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Elisabeth-Västkustkolonisten
man kanske skall redan nu anmäla sig hos Ingris för färsk sparris LOL

När skall du till Liseberg Ingrid? Funderar om inte jag med orkar med lite Liseberg?

Elisabeth
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Torsdagen är totalkörd här biggrin.gif men fredag?

Hälsar Ingrid
uno
Jag köpte sparris för fyra år sedan. Om jag minns rätt skall man inte skörda de närmaste åren efter plantering. År tre skördade jag en knippe sparris.
Det var en härlig känsla att njuta av dem. Jag köper nog fler i år.
Eller.. kan man dela sparrisplantorna med bra resultat?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Torsdag går inte heller här eftersom vi åker till stugan.

Inte heller kan jag i förväg säga vilken dag eftersom dagsformen avgör här... Har lärt mig nu att inte bestämma något i förväg eftersom det är ryggen och inte jag som får avgöra

Edelweiss
Ingrid på Västkusten
Hybriderna kan man faktiskt ta efetr två år d v s om allt gått väl så KANSKE lite granna redan NÄSTA år!

Men Uno ( jag var en gång på vippen å kliva in på Ditt kontor å säga hej faktiskt) - bara en knippe? Sparris skall ju efter några år ge kilovis! D v s i år..hur många har Du? Tio stycken skall räcka gott åt oss :-)
och angående delning hummmmmmm - jag undrar hur stort tillväxtstället blir emd åren på en sparrisplanta d v s mitten på spindeln alltså biggrin.gif om Du förstår vad jag menar. Det BORDE bli större om man tänker efetr och man BORDE då kunna dela - men plantorna kostar ju en femtan kr per styck så det är ingen enorm ekonomisk katastrof biggrin.gif
Vilken sort köpte Du då Uno?

Hälsar Ingrid
lena:-)
Idag fick jag ett kuvert på posten med tre stycken Ramboplantor från Österlensparris. Har jordat ordentligt och vattnat .....spännande, trots att man får vänta ett tag på skörd. Österlensparris tror jag säljer på postförskott om man är intresserad av det: www.osterlensparris.com
Jag lät en god vän göra en god gärning. Minsta beställning verkar vara 20 plantor och det är lite väl mycke för mitt land. Är man fler intresserade man man ju dela på en beställning. Nån som vet härdigheten på sparris...Ingrid på Västkusten, vilken Zon och vilket läge har du odlat i ? ( nu lät jag väl som en riktigt erfaren trädgårdskultivator)
Ingrid på Västkusten
Hej Lena,

Jag är enbart nybliven sparrisentusiast - jag menar jag har älskat sparris länge men anlade land först förra året. zon 2 - Du kan klicka på min signatur så ser Du min profil där jag skrivit lit eom mig själv....full sol, specialpreppad sand/jordbädd i zon 2 - upphöjd bädd ( givetvis)

Hälsar Ingrid
Virgo
Här en till som gillar sparris, och jag kollar varje dag hur utvecklingen går i sparrislandet.

Snart är det dags! rolleyes.gif

Ingrid på Västkusten
Hurra- en planta till lever - nu kan jag nog snaaart andas lugnt här! Två av elva har kommit så man kan kanske dra slutsatsen att resten kommer?

Hopas Ingrid
Virgo
Här var det sorg.
Sparrisen på bilden ovan överlevde inte natten, den frös ihjäl. Inga återupplivningsförsök kunde rädda den.
-5 grader och det var den enda som jag glömde bort att täcka med fiberduk.
Klantigt!

En ny knopp är på väg upp. Mycket tjockare o fetare och den ska avnjutas nästa vecka.
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 28-04-2004, 08:36)
Hybriderna kan man faktiskt ta efetr två år d v s om allt gått väl så KANSKE lite granna redan NÄSTA år!

Men Uno ( jag var en gång på vippen å kliva in på Ditt kontor å säga hej faktiskt) - bara en knippe? Sparris skall ju efter några år ge kilovis! D v s i år..hur många har Du? Tio stycken skall räcka gott åt oss :-)
och angående delning hummmmmmm - jag undrar hur stort tillväxtstället blir emd åren på en sparrisplanta d v s mitten på spindeln alltså biggrin.gif om Du förstår vad jag menar. Det BORDE bli större om man tänker efetr och man BORDE då kunna dela - men plantorna kostar ju en femtan kr per styck så det är ingen enorm ekonomisk katastrof biggrin.gif
Vilken sort köpte Du då Uno?

Hälsar Ingrid

Ingrid- gör det kom in till mig eller knacka på fönstert. Huset intill lagerträdshusets nordvästra hörn. En tobaksplanta i fönstret.
Hoppas att det blir många som knackar-men akta pionerna.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag åker in till Liseberg nu, så om ni ser en blond kille med barnvagn och tillhörande gullunge som försöker övertala sin mindre exalterade fru så är det jag. biggrin.gif
Anledningen till hennes försök att lugna mig är att där hon ser jordhögar som kommer ta en massa tid och svett där ser jag möjligheterna till en vacker trädgård. Att jag sedan är lite tidsoptimist och inte tror att nåt är omöjligt kanske spelar in lite det med wink.gif

Men sparris blir det nog inte förren nästa år sad.gif det är bra att ha något att odla dem i innan jag köper dem.
Ingrid på Västkusten
Hallon Uno,

Det blir inte idag men kanhända nästa vecka biggrin.gif
Och tr i v lockar ju men jag tror det blir hemgång istället -> trötta klubben. Vi får la ta en Odla - Forumistträff nångång längre fram i vår - Botan kanske biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon