Melanie
11-06-2016, 20:31
Hej!
Vi har björnbär i trädgården och har haft det i ett par år (utan att vi själva satt det - måste vara fåglarna). Den sprider sig som jag vet inte vad och har nästlat sig in bland min ena löjtnantshjärta. Vad kan man göra åt det här problemet, att björnbärsbusken sprider sig osv? Det börjar komma små skott i gräset också - en bra bit ifrån själva moderplantan... Finns det något speciellt medel för att ta död på dem, eller något annat man kan göra? Jag brukar försöka ta bort små skott när jag ser dem, men eftersom dem skjuter rotskott så kommer det ju nya hela tiden och man hinner inte alltid med.
Tack på förhand!
Melanie
Gossen Ruda
11-06-2016, 21:34
Björnbär är en besvärlig sak att bli av med. Jag brukar föreslå Roundup för att ta kål på det mesta men jag har ofta misslyckats med just björnbär. Den verkar ha ett enormt rotsystem om står emot det mesta. Det går ju att prova, spruta/pensla på alla skott samtidigt i så fall.
Melanie
12-06-2016, 11:40
Okej, tack för tipset! Får kolla närmare på det
Mjärden
12-06-2016, 23:41
Jag planterade armeniska björnbär hösten 2014 och de har växt väldigt på höjden, men inte givit ett enda bär. Så nu tänkte jag gräva upp de två plantorna och sätta dem i kanten mot en stor väg och där kan de få växa vilt som ljudbarriär.
Jag har en liten låg vanliga björnbär, men den busken verka inte växa så enormt som de armeniska och den tänkte jag ha kvar med en förhoppning att den skall ge bär.
Sen fick jag erbjudande av en lottgranne att få en planta av dennes björnbär, som gav rikligt med frukt förra året och verka göra samma i år. Tvekar lite, då det kanske vore bäst att lägga ner det här med björnbär.
*Stintan*
13-06-2016, 03:41
Björnbär ger ju bär på fjolårsskotten så kanske inte så konstigt att dina plantor inte hunnit ge några bär än Mjärden.
Mjärden
13-06-2016, 23:29
Det stämmer, Stintan, vid närmare kontroll idag visade det sig att det är blommor på gång på fjolårsskotten, så jag avvaktar med att flytta busken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.