Melanie
Hej!
Jag undrar om man kan beskära Löjtnantshjärtan under säsongen då dem blommar, eller kommer jag ta död på dem då? Har tre stycken Löjtnantshjärtan i en rabatt - den ena gängligare än den andra... Den ena är väldigt stor och fin, men jag tycker den är nästan för stor, eftersom jag har mindre blommor framför och de vill också ha sol.
Tack på förhand!
Melanie
Bengalow
Kan du inte flytta de små blommorna? Beskär aldrig under blomning, speciellt inte spröda växter som löjtnantshjärta. Du kan möjligtvis skära av några stänglar och sätta in i vas, men de är vackrast där ute i rabatten.
Melanie
De små blommorna är Broklewisia, vet inte hur känsliga dem är för flytt. Men är det okej att klippa av lite blad och blommor på den, sånt som redan blommat färdigt och där det inte är några blommor?
Gunilla T
Om löjtnantshjärtat täcker Lewisia så har du planterat för tätt, dessutom två växter som har olika krav på växtmiljö. Är Lewisian nyplanterad går det säkert att flytta den, har den stått där länge är det svårt utan att skada växten. Lewisia bildar pålrötter.

Antagligen överlever löjtnantshjärtat en försiktig gallring men det är ju synd att klippa i den när den är som vackrast. Den vissnar ner så småningom efter blomningen.

Om du inte vill flytta på någon av växterna lär problemet bli värre för varje år. Löjtnantshjärtan tenderar att växa till sig om de trivs.
Melanie
Hm... Lewisian satte jag iår, så den kanske inte har hunnit växa så mycket då. Får se till att hitta en fin plats till dem bara smile.gif Tack för svar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon