Hej!
Förra året ramade jag in en sittyta med rabatter. Röda rosor (HC Andersen och Falstaff) samt Kantnepeta.
Rosorna står närmast stenläggningen med Nepetan utanför. Jordbädden är dryga metern.
Jag hade trott att Nepetorna skulle bli ca 40 cm höga men idag ser det ut såhär!
[attachment=85310:image.jpeg]
Supervackert men tittar man lite bakom hörnet så hittar man inträngda rosbuskar som skulle behöva både ljus och utrymme för att komma till sin rätt.
[attachment=85311:image.jpeg]
Trodde nepetorna inte skulle bli mer än 30-60 cm men de här är nästan en meter... Min tanke nu är att flytta Nepetorna till hösten och ersätta dem med någon lägre och mindre utrymmeskrävande växt som ger rosorna spelrum. Jag vill ha något i samma färgton som nepetorna.
Några idéer??
Behöver såklart inte pricka exakt färgton men blålila tänker jag. Finns det t.ex lavendel som inte drar iväg i storlek?
ilPadrino
15-06-2016, 09:44
Lavendel borde väl funka bara du kommer ihåg att klippa ner den varje år. Min lavendelbädd blir väl ca 30-40 cm som mest och är väldigt tät och fin.
Annars vintergröna kanske?
catlady
08-08-2016, 00:45
Lavendel kommer bli för hög eftersom blomsterstänglarna i sig själva blir mellan 20 och 30 cm höga. Någon liten låg prydnadstimjan kanske? Annars slår jag gärna ett slag för vintergrönan - jag tycker mycket om dess blå blommor.
Stefan A
08-08-2016, 08:04
Aubretia!
Det finns en låg nepeta, försök med den. Jag har bytt ut mina mot den låga.
vanjalarsa
09-10-2016, 13:39
Isop? jag klipper mina vid behov. de blir kraftiga och blommar av och till ändå
mvh vanjalarsa
strandskatan
10-10-2016, 21:55
Blå karpaterklocka, kan det vara något? Blir 20-30 cm höga, blommar juni-aug, kan klippas ner och hinna blomma om. Dvs jag hoppas uppgifterna stämmer, för jag har frösått mina i år - de var iaf väldigt lättsådda!
Inte vintergröna! Den sprider sig ofantligt - jag har en hel skog täckt av den... Jag har den iofs vid dammen oxå och där funkar det eftersom gräset klipps.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.