Ett 4-5 år gammalt äppelträd (Mantet) planterades i slutet av april -16. Nu ser det ut som det är drabbat av fruktträdkräfta!!! Vad anser ni där ute i landet? Har jag rätt? Har något annat drabbat trädet? Är det värt att spara eller är det bättre att gräva upp och plantera ett nytt äppelträd? Kan det nya trädet planteras i samma grop, då det befintliga trädet endast stått på platsen mycket kort tid?
OBS! Om bilderna är för små, vänligen gå in i albumet Äppelträd (förstod inte hur jag skulle infoga bilderna, de fick kopieras istället)
En mycket ledsen Pernilla
Jan af Lisö
13-06-2016, 14:20
I mina ögon ser det ut som kräfta. Du borde reklamera trädet då det är knappt 2 månader gammalt och kan knappast ha hänt hos dig. Hoppas du sparat kvitto och lappen som sitter på trädet.
Ang spridning till ett nytt träd på samma plats så vet jag inte, men jag antar att kräftsporer finns i luften överallt.
Tack Stintan för de stora bilderna nu vågar jag gissa: Första bilden på de stora bilderna är okuleringsstället = där man satt fast den ädla delen på grundstammen och den ser helt normal ut, lite gamla ärr från där man tagit bort skott från grundstammen men det är ok.
Bild 2-4 ser normala ut med med vanliga bladärr, typiskt mönster på barken, rätt nyutvecklade blad som kanske behövt lite mer vatten.
Det är bara sista bilden som det ev. kan vara kräfta på
*Stintan*
14-06-2016, 09:12
Jag är benägen att hålla med dig Åsa. Kan ju vara någon annan skada på sista bilden men jag är ingen kräftexpert iof.
Pernilla i villa
15-06-2016, 09:38
Hej igen!
Jag har nu pratat med handelsträdgården och visat dem kvisten som är längst ned på bilderna. Både personalen på handelsträdgården och plantskolan säger att trädet är stressat, sannolikt relaterat till de mildra vintrarna vid haft. Vissa exemplar klarar stressen bättre än andra. De uppger att det absolut inte är kräfta, vilket dels är mycket ovanligt på unga träd, dels inte alls ser ut som den skadade/sjuka kvisten.
Tack Jan för Cillas hemsida. Jag har nu fått ett nytt träd och en säck jord för att byta ut jorden närmast rotklumpen. Vi får hoppas det nya trädet klarar eventuell stress bättre :-)
Vänligen, Pernilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.