Full version: Bonica klätterros
gräverogräver
Hej. Satte ner 2 st klätterrosor i höstas och ja de har ju visserligen kommit och det har slagit ut blad men tycker att färgen ser lite skum ut på bladen, de har en mycket svag nyans av gult, kan det ev bero på näringsbrist eller för mycket näring, vatten får de och jag har gett dem i våras en giva av hönsgödsel, tacksam för tips. confused.gif
Kajsa
Välkommen till Odla.nu !
Har den fått hönsgödsel kan det nog inte vara näringsbrist.
Funderar på om det kan vara början på svartfläcksjuka, här en bild ofta ser man det längre ner på rosen först. Svampen gynnas av mycket regn men tycker ofta att det kommer lite senare av sommaren.

Svartfläcksjuka, blir då även mörka fläckar
Kajsa
Jag såg på min klätterros Louise Odier idag att den fått svartfläcksjuka, vilket är den rosens svaga punkt.
gräverogräver
confused.gif Näe det är inte det som du visar Kajsa för det har jag på en Flammentanz och jag plockar o plockar dessa gula blad o kastar dem.
Dessa rosor som jag talar om har alltså en svag jämn gul ton i alla bladen, och två stycken och bägge ser likadana ut, jag tycker inte de ser riktigt friska ut,men vad jag förstår ska det vara en tålig ros.

Jaja jag får se vad som händer med dem framöver hoppas verkligen att det inte är nåt.

Tack Kajsa för din svar thanks.gif
Kajsa
En sak du kan testa, sedan många år gräver jag ner bananskal till rosorna från vår till höst, om det skulle vara kalium brist så är skalen fulla av det, gräv ner 5 - 10 st, det är aldrig några djur som dragit upp dom här.

Har en spann utanför huset där jag slänger ägg och bananskal , det är gratis näring, så gräver jag ner det varje vecka och försöker minnas vilka rosor som står på tur.
Det här var ett tips som Svenska Rosensällskapet hade på sin hemsida för tio år sedan eller mer.
gräverogräver
Åååå, tackar så mycket för det tipset det ska jag göra,,jag har lagt lite gräs över o runt dem för att de inte ska torka ut oxå
Men det där ska jag absolut testa.
Jag kommer nog åter igen med fler frågor.

Ha en härlig dag. smiley_small_hug.gif

Yvonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon