Jansson87
Hej

Vi har fått sork i vår rabatt. Dem har redan ätit upp 2 rosbuskar, kärleksörter och gladioler.
Vi har köpt sorkskrämmor som vibrerar men dem funkar helt klart inte då dem ätit och grävt hål precis bredvid...
Även provat husmorstips med kaffesump och grejor. Samma där, inget resultat.
jag tog kontakt med Nomor men tydligen kan dem inte göra något åt sork.
Jag börjar bli desperat då min rabatt inte är speciellt stor och har snart inga växter kvar. Plattorna på uteplatsen har blivit lösa då dem grävt under dem.
Tyvärr har vår katt dött och vi har inga planer på att skaffa en ny. Annars brukar det vara effektivt smile.gif
En granne till oss säger att täckbark är bra då dem inte vill få pinnar i huvudet. Någon som vet om det stämmer?
Kan själv tänka mig att det inte är så bra då sorkarna har det mysigt där under och kan äta i lugn o ro smile.gif

Har ni några bra och beprövade tips?
Tack!
Gossen Ruda
Första frågan är kanske om det är stora eller små sorkar? Dvs 5-10 cm eller uppåt 15 cm långa? Jag har mest ertfarenhet av den större modellen och de kan vara djävliga att bli av med men det går.
*Stintan*
Peta ner en massa vitlöksklyftor i rabatten.
Jansson87
CITAT (Gossen Ruda @ 14-06-2016, 09:49) *
Första frågan är kanske om det är stora eller små sorkar? Dvs 5-10 cm eller uppåt 15 cm långa? Jag har mest ertfarenhet av den större modellen och de kan vara djävliga att bli av med men det går.

Jag kan tänka mig att dem räknas som små. Dem är nog runt 10 cm iallafall.
Gossen Ruda
"Vanliga" sorkar då, något bättre än vattensorkar. Fast de är svåra nog. Vitlök då kanske eller varför inte stoppa ner en vattenslang i ett hål och dra på. Länge.
Sne4
Marktäckning sägs generellt vara dålig, pga att sorken då får skydd. Nu har jag inga sorkproblem ännu, men kommer att flytta till ett ställe med otroligt mycket sork. Eftersom det finns sork och grodor så kryllar det givetvis med orm och andra predatorer också. Nu är det ju inte så kul att hålla på att kliva på en huggorm stup i kvarten som ligger still och försöker se osynlig ut, så ovanstående syftar till att få väg dem en bit från gårdbilden också.

Så här ser min initiala plan ut:
1. Ändra habitatet. Håll allt gräs och grönytor slaget. Rensa upp vid vattenspeglar, bort med de buskage som inte ska vara kvar. Rent, öppet, kortklippt. Se till att rovfåglarna kan ha några bra spaningsplatser att plocka orm och sork på.
2. Skydda det som odlas, efter hur mycket energi jag vill lägga på det:
Högsta: Sorknät
Mellan: Grovkrossade musselskal (hört bägge ock om det)
Låg: Plantera och se vad som händer.
3. Enstaka sorkuslingar som i ditt fall, sorkfälla Topcat eller någon annan variant.

Eftersom det här ligger en bit in i tiden, så kommer det att ta två år innan jag vet hur det gick.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-4/ODN03-4A.PDF
Jag kan förstå desperatheten hos någon som provar på den ockulta biodynamiska varianten eller slänger ner en död halvbränd mus i sorkhålen :-)
Jansson87
CITAT (Sne4 @ 16-06-2016, 10:38) *
Marktäckning sägs generellt vara dålig, pga att sorken då får skydd. Nu har jag inga sorkproblem ännu, men kommer att flytta till ett ställe med otroligt mycket sork. Eftersom det finns sork och grodor så kryllar det givetvis med orm och andra predatorer också. Nu är det ju inte så kul att hålla på att kliva på en huggorm stup i kvarten som ligger still och försöker se osynlig ut, så ovanstående syftar till att få väg dem en bit från gårdbilden också.

Så här ser min initiala plan ut:
1. Ändra habitatet. Håll allt gräs och grönytor slaget. Rensa upp vid vattenspeglar, bort med de buskage som inte ska vara kvar. Rent, öppet, kortklippt. Se till att rovfåglarna kan ha några bra spaningsplatser att plocka orm och sork på.
2. Skydda det som odlas, efter hur mycket energi jag vill lägga på det:
Högsta: Sorknät
Mellan: Grovkrossade musselskal (hört bägge ock om det)
Låg: Plantera och se vad som händer.
3. Enstaka sorkuslingar som i ditt fall, sorkfälla Topcat eller någon annan variant.

Eftersom det här ligger en bit in i tiden, så kommer det att ta två år innan jag vet hur det gick.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-4/ODN03-4A.PDF
Jag kan förstå desperatheten hos någon som provar på den ockulta biodynamiska varianten eller slänger ner en död halvbränd mus i sorkhålen :-)

Vi satte fällor för två kvällar sen, inget napp.
Vi har inget gräs alls och väldigt öppet, som det är nu efter att dem ätit på mycket.
Vatten har vi också provat men hålen blev bara större tyckte vi.
Kanske ska ta fler slangar och spola i flera håll samtidigt biggrin.gif
Förr eller senare får vi väl tag i dem men just nu känns det helt hopplöst
ingaröbo
Jag har fångat 8 st på 3 veckor. Alla har varit stora, 12 - 20 cm + svans. Senaste dagarna har jag inte lyckats fånga någon, kanske är dom "slut" för tillfället!

Jag har denna fälla
http://www.granngarden.se/Supercat/Sork--o...C3%A5/p/1186153

Förra året fångade jag även små sorkar med samma fälla.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon