anders123
Vad är det för fel på min blomkål? En av fyra plantor har blivit stor och det är stora röda inslag i växterna. Vad beror detta på och vad bör jag göra för att de ska trivas bättre?

Jorden är nyetablerad och hämtad från återvinningsstationen, planteringsjord är det. Jag vände ner hästgödsel från sambons stall. Detta var en hel del halm med tanke att få lite luft/struktur i jorden. Det medföljde hästskit som är färsk, dvs inte bränd. Vet att detta inte var helt rätt. Ingen ytterligare jordförbättring har gjorts. Vad tror ni om det hela. Mina brysselkål växer kraftigt och bra, broccolin lätt rödaktig och har stagnerat i tillväxt.

Tack för tips.

[attachment=85340:2016_06_15.JPG]
[attachment=85341:2016_06_15_2.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka sorter är det ?ser ut som det är någon kålsort som är lite rödaktig med tanke på att stammen är röd. Ofta blir de mer röda åt hösten till men kan visa lite mera rött beroende på väder och näringstillgång.

Tror inte det är någon fara med dina plantor de nya bladen i mitten verkar gröna och fina och det är ju dom som visar hur läget är nu och har varit under de senaste 1-2v de där längst ner är ju gamla blad som växten inte satsar på att ge en massa ny näring de satsar mest på tillväxten.
anders123
Blomkålen är av typen "snow ball X" och är en helt vanlig vit blomkål. Tycker bara att det är konstigt att de växer så ojämnt. Men de var rätt små när de planterades ut och det var aningen tidigt för säsongen möjligtvis. Samtidigt har all brysselkål blivit riktigt stora (syns lite i bakgrunden på bilden). Kanske har några plantor varit lite större och bättre rustade vid utplantering. De kommer väl över något typ av tröskelvärde när de sätter ordentlig fart. De har blivit regelbundet vattnade. Jo förresten så har de fått lite hönsgödsel också då jag misstänkte näringsbrist. Är första säsongen jag odlar så har ingen erfarenhet. Nästa gång ska jag förkultivera plantorna tidigare så de är något större vid utplantering.

// Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon