Universum
Hej!
Jag har upptäckt bruna bubblor på vissa blad på min Elefantöra. De går lätt att skrapa bort och sitter nästan som på bladen.. Vad är det för något och hur får jag bort det? Har testat att plocka bort drabbade löv med problemet kvarstår.
[attachment=85342:IMG_5254.JPG]

Tack på förhand.
Åsa, mälardalen zon 2
Sköldlöss tycker jag det ser ut som svåra att bli av med och de sprids lätt. Om du har möjlighet att ställa ut växten utomhus (i lite skuggigare läge) så skulle jag göra det, oddsen att någon lusfiende finns i trädgården är ju större ute än inne. +De är som sagt svåra bli av med även med köpta medel. Kolla växterna runtomkring om de spritts + gör rent fönster och fönsterbräda.
Universum
Tack för svar. Det verkar stämma. Jag slängde växterna. Jag fick nämligen två skott på elefantöra och endast dessa var angripa. Tvättade av kringstående växter och såg inga fläckar på dessa. Om de stått bredvid varandra sedan april, är det rimligt att anta att de klarat sig undan lössen?

Jag passade även på att ta skott av elefantörat, dessa såg friska ut. Sköljde av och ställde de isolerat. Hur snart borde jag upptäcka om dessa också bär på löss eller är friska?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon