Full version: Täckväv
Mjärden
Hur länge skall man ha kvar täckväven över sina växter. Jag har två varianter, den ena ligger vägen direkt över planteringen och växterna får lyfta upp väven själva. Den andra varianten har jag halvmåneformade plaströr fästade i pålar med väven lagd över med en höjd på 50-60 cm. Jag har ytterligare en variant över min högbänk, där höjden mark-väv är 1 m.
Läste någonstans att man kan ta bort väven över morötter-palsternackor-rödbetor i mitten av juli, men ha kvar den längre över squash bara man öppnar upp för pollinering vid blomningstiden. Stämmer det ?
Åsa, mälardalen zon 2
Squashen tar jag bort den på den växer bra även utan duk. Kommer ta bort den runt midsommar för då borde mina plantor börja blomma + risken för kalla nätter lär vara över. Det enda man brukar behöva ha väv på är kål. Allt som pollineras av insekter gynnas av att man tar bort väven. Själv kör jag även med väv på mangolden och betorna för vi har rådjur som kommer ner på odlingslotterna varje kväll och de har en förkärlek för just dessa växtslag här så tar jag bort den så kan rätt mycket vara uppätet på morgonen. Jag använder IKEAs gardin Lill som är luftigare än fiberduk så den blir inte för varm till ex. kålen som kan vara känslig för höga temperaturer när man använder fiberduk på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon