Full version: Behöver hjälp!
noclue
Hej! Jag kan så gott som inget om odling men min fru är vegan och tänkte överaska henne med att ha planerat i en 2x1 meter stor låda med fleråriga ätbara växter/blommor. Hon fyller nämligen år imorgon och kom på denna briljanta ide i sista sekund verkligen! Haha tongue.gif

Det jag skulle behöva hjälp med är:
- Vad kan jag plantera nu så det blir några resultat redan denna sommar?
- Är det något jag behöver tänka på?

Alla tips är välkomna!
Tack på förhand! biggrin.gif

Edit: Behöver inte vara under sommarn, kan också kunnas skördas under hösten.
Tapio
Halaj!

Det är väldigt få ätbara växter som är perenna (fleråriga) enda jag kommer på på rak arm är rabarber. men den ska ju tas typ nu!
vill du ha snabbt resultat rekommender jag rädisor. Kanske sallat också, men det har jag inte provat själv. Båda kräver jättemycket vatten. Morötter är lite långsamma, men prova potatis! potatis är kul!

//T
noclue
CITAT (Tapio @ 16-06-2016, 21:15) *
Halaj!

Det är väldigt få ätbara växter som är perenna (fleråriga) enda jag kommer på på rak arm är rabarber. men den ska ju tas typ nu!
vill du ha snabbt resultat rekommender jag rädisor. Kanske sallat också, men det har jag inte provat själv. Båda kräver jättemycket vatten. Morötter är lite långsamma, men prova potatis! potatis är kul!
//T

Tack för tipset! Jag tänkte på potatis först men tror det kommer ta för mycket plats men jag tror jag har bestämt mig för att det blir rädisa, gräslök, koriander och sallat.

Tror du det blir en bra kombination i en pallkrage? smile.gif
Tapio
Halaj!

Jag tror att det blir jättebra, med undantag för gräslöken, kanske..

Den är inte snabbväxande...

//T
noclue
CITAT (Tapio @ 16-06-2016, 22:48) *
Halaj!

Jag tror att det blir jättebra, med undantag för gräslöken, kanske..

//T

Vad skulle du byta ut gräslöken mot? smile.gif
Tapio
potatis....?
*Stintan*
Köp en eller två färdiga krukor gräslök och plantera i pallkragen så har du något att klippa till midsommarsillen ;-)

Den växer ju upp igen när du klippt ner den så det blir många skördar och dessutom är den flerårig.
ilPadrino
Gör en "fuskvariant" med en riktigt snygg kryddsamling, de kan du ju i princip köpa färdiga, exempelvis koriander persilja timjan och dragon rosmarin m.fl. Kan vara känsliga för direkt sol så skydda dem några dagar i början sen vattnar ni bara och ger lite näring så sköter de sig själva. Vill du fröså någonting så funkar det bra med spenat och ruccola under hela säsongen.

Kul idé, berätta gärna hur det går! smile.gif
noclue
Hej, tack för alla svar! Lite sen återkoppling med det blev jättelyckat och bidrog med kryddor och tomater hela sommarn ut! Tack för hjälpen och glad vinter på er! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon