Jag har blivit, ska man kalla det "framtvingad kaktusnybrjare".
-"Varsgod, hr fr du en minikaktus som tack fr hjlpen."
Varvid jag emottog fljande charmiga lilla sak:

minikaktus.jpg
Jag har mina grna fingrar, men har aldrig gt ngon kaktus, och jag knner att jag har lite svrt att nja mig med blotta benmningen "minikaktus". Fljande str p vxtens etikett:

kaktusetikett.jpg
Frsta steget som alltid var att Googla p "Cactus Veia" (om det ens r dess riktiga namn) men tyvrr fann jag ingenting relaterat eller av vrde. S nu nskar jag lite sktselrd fr denna lille vn, d min nuvarande okunskap ej skall f hindra den frn att leva ut sina dagar i vlbefinnande.
Kommer denna kaktus behva en strre kruka - och hur stor kruka kan i sdana fall vara tillrckligt stor och rymlig fr den (fr jag rknar med att det r bra att plantera om den frn butiksutgngspunkt, s att sga)? Vad jag frsttt r kaktusjord att rekommendera, uppblandad med annat fr kad luftighet. <-- Rd p detta vore uppskattat.
Vattnas ngon gng i mnaden, st ljust och varmare om sommarhalvret, samt lite svalare/kallare under vintern. Omplantering/nring - cirka tv gnger per r lste jag ngonstans - kan det stmma?
Tusen tack p frhand till alla som eventuellt vill ge en hjlpande hand shr i min kaktusstart!