Swesent
Hej!

Jag har blivit, ska man kalla det "framtvingad kaktusnybrjare".
-"Varsgod, hr fr du en minikaktus som tack fr hjlpen."
Varvid jag emottog fljande charmiga lilla sak:

minikaktus.jpg

Jag har mina grna fingrar, men har aldrig gt ngon kaktus, och jag knner att jag har lite svrt att nja mig med blotta benmningen "minikaktus". Fljande str p vxtens etikett:

kaktusetikett.jpg

Frsta steget som alltid var att Googla p "Cactus Veia" (om det ens r dess riktiga namn) men tyvrr fann jag ingenting relaterat eller av vrde. S nu nskar jag lite sktselrd fr denna lille vn, d min nuvarande okunskap ej skall f hindra den frn att leva ut sina dagar i vlbefinnande.

Kommer denna kaktus behva en strre kruka - och hur stor kruka kan i sdana fall vara tillrckligt stor och rymlig fr den (fr jag rknar med att det r bra att plantera om den frn butiksutgngspunkt, s att sga)? Vad jag frsttt r kaktusjord att rekommendera, uppblandad med annat fr kad luftighet. <-- Rd p detta vore uppskattat.

Vattnas ngon gng i mnaden, st ljust och varmare om sommarhalvret, samt lite svalare/kallare under vintern. Omplantering/nring - cirka tv gnger per r lste jag ngonstans - kan det stmma?

Tusen tack p frhand till alla som eventuellt vill ge en hjlpande hand shr i min kaktusstart!
teo
Det r en (eller 3) av typen pelarkaktus (kanske Haageocereus) som kan bli stor med tiden. Krukan r lagom stor nnu ngra r men byt grna jord - den brukar vara vldigt torv-baserad vid inkp. S. k. kaktusjord i handeln r inte mycket bttre. Bttre att blanda egen. Viktigt att den blir mycket drnerande. Enklast (och billigast) r att kpa en pse kattsand (typ: Coop Xtra - dvs ej klumpbildande, ej parfymerad - gjord av brnd lera - ser ut som tegelgrus) - 1/3 vanlig jord + 2/3 kattsand r lagom. Viktigt sedan att ge den s mycket ljus som mjligt och att vattna rejlt men sllan - jorden mste torka upp ordentligt mellan - annars r risken stor att den ruttnar. 1 gng i mn. kan nog vara lagom.
Swesent
Tusen tack teo - guld vrt!
Ljus r viktigt ja vad jag lyckats lsa p (allmnt om minikaktusar). Vi har sderfnster, tack och lov, samt sderplacerad balkong. Funderar ven p ~40w halogenlampa monterad rekommenderad hjd ovanfr kaktusen fr solfattiga dagar (vilka det tyvrr verkar bli en del av). Skall byta till en aningen strre lerkruka (oglaserad) med drneringshl (eller vad de heter) och gra en sdan jordblandning som du teo instruerar om. Samt skaffa lite nitritblandning att nra med ett par gnger per r (vr & hst). S skall denna lilla planta frhoppningsvis kunna trivas.

Spnnande om det skulle kunna vara en art som vxer sig mrkbart strre. Skall definitivt kika vidare p de namn du gissar p!

Tack igen teo fr att du tog dig tid att hjlpa mig! Mycket uppskattat!
teo
Ngra kommentarer:

Jag skrev 1/3 jord + 2/3 kattsand - mjligen r 50/50 en bttre blandning att brja med.
Kaktusen kan med frdel st p balkongen sommartid (bara den r skyddad mot regn). Behvs nog inget extra-ljus (gr liten skillnad mot dagsljus p sommaren).
Finns flytande kaktusnring i handeln - enda skillnaden mot vanlig, typ Substral/Blomstra r proportionerna mellan N,P,K - kaktusar/suckulenter vill ha mindre N

Jag har inglasad balkong (med lite vrme p vintern: minst ca 5C) och slutar helt vattna 1 nov och brjar sedan i mitten av mars - d gr vxterna 'i ide' och slutar vxa och behver inget extra ljus.
Bassam
Hej

Tnka s mycket p deras sktsel. du kan bara aktsam p vatten och sol. de lever i dessert. s kallas detta lata vxter.igr kpte jag till min son samma fr att han ska bjuda till hans chef. men en kompis kvinna sa det r inte bra p grund av, det betyder att du sa till honom att han r slarvig, som jag sa att de behver lite vatten varje mnad med bra sol.
Bassam

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon