Raimo Henriksson
22-06-2016, 12:50
Hej mina vänner, tänker nu att annonsera lite mina nya trädpion sidor www.puupioni.fi . Det har gått 20 år, när jag började leka med pioner. Det är ganska lång tid och nu har jag gjort nya sidor för att fira lite på det här sätt. Jag kommer att lägga till mera nya bilder och videor under de kommande dagarna. Hoppas att ni trivs.
Gunilla T
22-06-2016, 17:48
Trevligt, pioner och i synnerhet buskpioner är omtyckta växter i våra trädgårdar.
Jag noterar att du kallar de vedartade pionerna för trädpioner, direkt översatt från finskans puupioni eller engelskans treepeony. Jag är lite namntokig när det gäller växter, det blir så många missförstånd när man använder olika, ibland påhittade namn, på växterna.
För visst är väl buskpion det korrekta namnet på svenska, några träd blir de aldrig. Namnet trädpion tror jag härstammar från det engelska namnet och används av trädgårdsskribenter som slarvar med namnsättningen.
Eller...? Intressant att få höra vad du som sysslat med pioner i tjugo år har för uppfattning.
Raimo Henriksson
23-06-2016, 07:52
Hej Gunilla, javist har du rätt vad du skriver. För det andra, det finns t.ex. äldre folk som tycker, att ord trädpion skiljar vedartig plantan bättre från örtartade pion än ord buskpion. Alttså trädpion är på finska puupioni och buskpion är pensaspioni. Kärt barn har många namn. Namnet PUUPIONI låter bättre och har bekväm `kling´ i min öra. Också har jag ännu en liten rebell i min själ och därför båda är bättre. Jag andvänder bäda namn pä mina sidor, för att det kommer att vara människor, så länge jag lever, som andvänder antingen ord träd eller busk och båda tillsammans. Blanda ihop lite allmänt etablerats uppfattning är också uppfriskande. Men i slutet, pioner är de vackraste blommor i min öga och om Blommornas Konung har flera namn, kommer det inte minska deras charm.
[attachment=85402:pens31.JPG]