malarmaster
Reflekterade över jordgubbspriset i veckan, I måndags erbjöds en liter svenska jordgubbar för 20:-.
I onsdags kostade de 25:-,igår torsdag 35:- och idag midsommarafton då de flesta vill ha jordgubbar på bordet 50:-. Samtidigt som odlarna har gott om gubbar enl. tidningsreportage.
Girighet? För någon konkurrens finns tydligen inte då alla tycks vara överens.
Prisbilden avspeglar Alvesta o Växjöområdet. Vad kostar gubbarna idag hos dig?
själv plockar jag ihop mina gubbar i egna landet så jag berörs inte.
Ulf
*Stintan*
Har sett samma prisbild här i sörmland. Betalade 50:- litern här igår mot 20 på torget i måndags. Såklart odlarna vill få ut det dom kan och jag ser inget fel med det. Priset lär sjunka igen nästa vecka om inte gubbarna regnar bort. Det är samma sak varje år.
kolonista
Vem vet, kanske EU kan gör något åt priset på jordgubbar. Igår i Bollnäs kostade jordgubbarna 40 kr/l. Tidigare har dom kostat 30 kr/l, två liter för 50 kr. Nästa vecka är vi nog tillbaka på 30 kr/l.
Aqvakul
Marknaden styr. 35 kr i går, 30 kronor i måndags
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här kostade dom igår också 40-50 Kronor. Men tycker jag det är för dyrt, då låter jag bli att köpa.

Jag tror att alla skulle göra likadant om dom själva vore odlare
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2016, 10:56) *
Har sett samma prisbild här i sörmland. Betalade 50:- litern här igår mot 20 på torget i måndags. Såklart odlarna vill få ut det dom kan och jag ser inget fel med det. Priset lär sjunka igen nästa vecka om inte gubbarna regnar bort. Det är samma sak varje år.

men då undrar jag om det är odlaren som sätter priset? Eller är det handlaren som ökar sin marginal? här i byn är det bara handlaren som säljer och han kan alltså sätta vilket pris han vill. 50 är ju ett tokpris,inte över 30 bör de kosta.
Jo,priset lär vara ett annat på måndag och just därför undrar jag om det är girighet eller inte.
Såg att de flesta bara köpte en liter då de flesta tittade på prislappen mer än en gång.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 24-06-2016, 13:25) *
men då undrar jag om det är odlaren som sätter priset? Eller är det handlaren som ökar sin marginal? här i byn är det bara handlaren som säljer och han kan alltså sätta vilket pris han vill. 50 är ju ett tokpris,inte över 30 bör de kosta.
Jo,priset lär vara ett annat på måndag och just därför undrar jag om det är girighet eller inte.
Såg att de flesta bara köpte en liter då de flesta tittade på prislappen mer än en gång.

Det är väl aldrig odlarna som sätter utpriset vad det än är för frukt/grönsak. Kanske har odlaren också ett högre pris just idag det vet jag ju inte.
Visst är det dyrt men det är ju upp till var och en att bestämma om man vill betala det eller inte.
Anki på Öland
Här har äntligen affären börjat ta kilopris - blir vansinnig på dessa giriga idioter som fyller påsen till hälften med grannkartongernas gubbar... Stod bakom en kille som inte sett priset som blev väldigt förvånad när han fick betala nästan 60 spänn för sin kartong när min kostade det normala 30:-....
Aqvakul
Lite förvånad att TS(L) inte accepterar de fria marknadskrafterna.... wink.gif
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 24-06-2016, 15:26) *

Kanske beror på vem som drabbas..... angel_not.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten

Samma här och jag hoppas att även odlaren fick bättre betalt. Inte är det girighet i mina ögon.....
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 24-06-2016, 15:27) *
Kanske beror på vem som drabbas..... angel_not.gif

tummenupp.gif whistling.gif
Gunilla T

bravo.gif
malarmaster
fria marknadskrafter innebär att det finns konkurrens,om alla kommer överens om ett högt pris kallas det för kartell....

Till nästa år kanske man skulle slå upp ett stånd i byn,kollade med en odlare i Blekinge. priset för en liter jordgubbar IDAG fritt levererat om minst 500 liter är 10:- + moms.
Alltså ett god förtjänst om man plockar ut 50:-.
Billigare inköpspris kunde erbjudas om man hämtar själv...
räkneexempel 500 x 30:- = 15000,räkna av 5% spill 25liter 750:-. Förtjänst innan skatt runt 14000. (momsen kommer till men då den redovisas så räknar jag inte med den,staten får ca 3500 i moms)
Förstår att handlarn vill vara själv.
Skall bli intressant o se vad de kostar imorgon,handlarn brukar köpa ett stort lager vid storhelger.
Ulf
*Stintan*
Här finns minst 6 olika butikskedjor som säljer jordgubbar ´+ torghandel. Har ingen aning om de bildat kartell men har svårt att tro det. Skulle bli väldigt dyra gubbar om man skulle åka runt och kolla priset hos alla då de inte ligger vägg i vägg precis.
Gita
Har en lite liknande reflektion men angående oxfilé. som hos oss hör midsommar till.
239:-/kg för brasiliansk och 459:/kg för svensk,. Undrar just över inköpspris resp. pålägg hos handlaren. Vilken variant lönar sig bäst att sälja för affärsinnehavaren?
För oss som var många som skulle äta så blev skillnaden väldigt många 100-lappar så det blev brasiliansk.
Inget misstag, tror att det var det bästa kött jag någonsin ätit.
Gita
Aqvakul
Satsade på svenska jordgubbar, inte brasilianska.. innocent.gif
malarmaster
idag midsommardagen kostade gubbarna 35:- hos handlarn,samma gubbar som levererades dagen innan.
Undrar vad de kostat om det funnits en handlare till i byn?
Hade också en underbar dag i Ronneby med crusing,körde en -63 års Mercury.
Köpte en liter gubbar av en handlare längs vägen,25:- och konsumerade den i Brunnsparken.
Kan rekommendera Glassboden i Brunnsparken som förutom glass i alla former o smaker serverade de bästa våfflor jag ätit på flera år. Men varmt var det o luftkonditionering funkar INTE på en cabbe!!
Hemfärden skedde i min vanliga privatbil,rover v6 med luftkonditionering. 19 grader i bilen,30 utanför. Ulf
Bengalow
Det finns olika jordgubbar: de som mognar tidigt, de som mognar lite senare och sena jordgubbar. Jag hörde på radion, att alla de tidiga var slut på marknaden, och att de som egentligen skulle mogna om ca 2-3 veckor redan var ute till försäljning - till goda priser. Tack för det goda vädret! Marknadsmässigt eller inte. Det var dom värda!!! Någon som blev ruinerad?
*Stintan*
Idag kostar gubbarna 15kr litern hos min handlare.
malarmaster
i Alvesta kostade också gubbarna 15,både utanför ICA o på torget.
Men här i byn kostar de fortfarande 35 men så är handlarn också utan konkurrens.
Själv handlade jag i Alvesta idag då det är billigast men det blev inga jordgubbar,mina egna kommer fint o har mer smakvariation då jag har olika sorter.
man ser här vad konkurrens betyder,i Alvesta o på de flesta orter finns en fungerande konkurrens,alltså sätts priset därefter.har man monopol blir det ett annat pris... Ulf
Bengalow
Jo du mäster, Varför skaffar du dig inte monopol på målning? Då hade du kunnat sitta där och rullat tummarna, och räknat pengar...för vissa kategorier, som handlaren i din by gäller att räkna in så mycket som möjligt, medans tid är, för att överleva. När han/hon försvinner p.g.a. olönsamhet, så är det så dags att sakna kon i båset. I den fria konkurrensens namn...
malarmaster
tror knappast att handlarn här i byn är hotad,omsättningen ökar varje år. värre för de som ligger där folk flyttar ifrån.Befolkningsutvecklingen i min by är bara positiv. men tyvärr försvann Konsum pga dålig ledning och det innebar slutet för konkurrens och öppnade därmed för högre prisbild,något som givetvis drabbar de som inte kan handla någonannanstans.I kommunens södra del är det ju glesbygd och följaktligen försvinner ju handeln där iom att befolkningen flyttar.
Att öppna ny affär på en liten ort är ju dessutom inte lätt,ytterst få banker är villiga till krediter till livsmedelshandeln.Kommunen hjälper ju inte heller till då konsumlokalen revs för ett nytt busstopp då det gamla överläts till sågverket. bättre hade varit att låta någon överta lokalen o öppna ny affär,intresse fanns.
Nu finns det inga lokaler i byn stora nog till en livsmedelsaffär,flesta butikslokaler byggs om till bostäder och handeln har försvunnit.
Likadant ser det ut i centralorten,småaffärerna är i stort försvunna,närheten till Växjös flera stora köpcentra lockar mer än en liten affär med höga priser o begränsat sortiment.
livsmedelsaffärerna finns ju kvar o har ökat med en ny kedja (netto) men övriga försvinner.
En del kan kanske skyllas på näthandeln som ökar stadigt.. Ulf
Tapio
Halaj!

Jo. Läste nånstans att för att en lanthandel skulle gå runt (för hundra år sedan, före bilen) krävdes minst 6 gårdar runtikring. Fler än så gav profit.
Men dessa dagar är sen länge förbi. Själv handlar jag på lanthandeln så gott det går.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon