sammy78
Hej !

Undrar vad man använder för jord när man ska plantera om succulenter?

Är det såjord som gäller eller ?

Tacksam för alla ev. svar !
teo
Kolla gärna tråden 'Minikatus - skötselråd' strax intill
Rhonda - 51Aussie
Jag använder vanlig krukväxt jord men man får inte övervattna isf
sammy78
Tack för svar smile.gif
Men har lite flera frågor :

Växterna ska vara inomhus och är inomhus I kruka (men ska byta till lite större krukor och bättre jord)
De växter jag ska byta jord tror jag heter: Crassula ovata Convoluta Gollum &
Haworthia fasciata...... sedan har jag två till suckulenter som jag fått och inte alls kommer ihåg namnet på den ena ser ut som ett ludet paradisträd och den kommer jag inte ihåg namnet på men de är vanliga runt jul och andra högtider (då de spraymålas på bladen) min växt är inte spraymålad !

Kan man använda perlite eller sandlådesand istället för grus eller man måste använda grus ?
teo
Perlite funkar iofs men det är väldigt lätt vilket innebär dels att krukan blir lätt (ibland en nackdel för höga växter som lätt välter) men framför allt tenderar perliten att så småningom flyta upp till ytan efter vattning.
Sandådesand låter lite för finkornigt - Grus som används på vintern för halkbekämpning brukar vara bra (glöm inte att kolla att det inte oxå innehåller salt - då får man skölja ur ordentligt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon