Hej!
Jag har ett nyplanterat (början av maj) Filippa på min sommarstuga, som för 3 v sen mådde toppen. När jag kom tillbaka nu i helgen såg jag att en av grenarna hade börjat vissna och dö. Nu tog jag inget kort, men låt säga att kanske 1/3 var drabbad. Veden hade mörknat och bladen vissnat. Google tyckte att symptomen stämde in på grentorka, och jag tog bort den döda delen, men vad jag förstod så är det ovanligt med grentorka på äppelträd. Trädet är dessutom e-märkt, och borde vara friskt!
Finns det nåt annat som kan ge samma symptom? Och om det nu är grentorka, ska jag kapa bit till för att försäkra mig om att det inte sprids? Finns det nåt annat jag bör göra?
Många frågor, men det vore trist om trädet strök med för att jag inte gör rätt.... :-\
Tack på förhand!
//Caisa
Huggorm
25-06-2016, 07:55
Var i landet har du din stuga? Det har varit extremt torrt på många håll, och ett nyplanterat träd är extra känsligt. Det kan vara så att trädet börjat torka ihjäl.
Västra Värmland, vet inte hur torrt det varit här faktiskt. Har försökt vattna ordentligt, men det kanske inte var tillräckligt... Resten av trädet ser piggt ut, samma för den också nyplanterade Amorosan, den växer på utan problem.
Såg dessutom precis denna skada (se bild) på en av grenarna, var inte där för några veckor se. Inte kräfta väl? Ibland kan väl en skada bara vara en skada....
Tack för svaret förresten!
Huggorm
25-06-2016, 09:32
Är det på den grenen som är död? Det skulle förklara varför i såna fall, om barken är död runtom kan ingen näring transporteras ut. Då skulle jag kapa den grenen och göra mig av med.
Nope, grenen som var död är ett sidoskott, bilden är toppskottet. Tyvärr.

Men bladen ser fina ut både över och under skadan.
...bumpar lite i hopp om mer input....
Huggorm
25-06-2016, 18:44
Håll ut över midsommar, det finns några personer här på forumet som är riktigt duktiga på äppelträd men de är nog inte vid datorn nu i helgen
Mm, jag är nog lite otålig, sorry. 😳 Ordet "kräfta" drar ju igång alla typer av varningssignaler hos en äppelträds-rookie som mig.
Djupt andetag och tålamod.

//C
Huggorm
25-06-2016, 18:52
Svårt att säga om det är kräfta, man brukar vanligtvis se den på äldre grenar och då ser det annorlunda ut. Jag vet inte om det är så där det ser ut på en ny gren eller stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.