|
Lena Hesselberg
26-06-2016, 20:42
Hej
Min slänt håller på att knäcka mig. Jag tror jag har gjort alla fel gällande min slänt framför huset. Min förhoppning från början var att de buskar jag planterade skulle växa till sig och skapa en "lummig" slänt. Det som är planterat är Rysk kornell, schersmin, bollolvon och en marktäckare Rozanne, sen har jag även petat ner prästkragar och runt hörnet på slänten växer det liten stefanandra.
Till att börja med visste jag att jorden var dålig (mest fyllnadsmassor) vilket gjorde att jag grävde så stora hål jag orkade innan jag planterade buskarna i planteringsjord. Sen har jag haft svårt att hinna rensa ogräs så när väl semestern kommer har det varit ett jätte projekt att rensa ogräs eftersom slänten är ganska stor. Sen växer det kirskål och en annan marktäckare (ej planterad) som jag inte vet namnet på. Ser ut som smultronblad och till en början tyckte jag denna var ganska fin men nu tar den fullständigt över. Har nu rensat ännu en gång och lagt ut barkmylla som jag trodde skulle hålla ogräset borta lite grann men efter en vecka är det fullt igen. Bollolvon-plantorna såg ut att hålla på att dö men har nu fått några få gröna blad, ska jag ge dem en chans ? Allt planterades sen höst 2014. Vad ska jag göra med denna slänt ? Är det någon som har något tips hur jag ska få till en fin slänt ??
Tack på förhand. Lena Hesselberg
Gunilla T
27-06-2016, 06:50
Synd om du förlorar ditt trädgårdsintresse men misstagen, om än den hårda vägen, kan bli en bra lärdom framöver.
Jag har anlagt hela trädgården i skogsmiljö med allt vad det innebär av all växtlighet som finns i skogen. Jag vill inte rensa ogräs hela somrarna så jag kan dela med mig hur jag gått tillväga;
- all jord och vegetation med rötter grävs bort, jag är jättenoga med att det inte finns rotogräs kvar. Det här är nog det viktigaste arbetet av allt, det lönar sig inte att fuska. När man gräver ser man snart hur djupt rötterna sitter på oönskad växtlighet.
- allt återfylls med ny och näringsrik jord, beroende på vad jag vill odla. Jag gräver aldrig en lite planteringsgrop utan gör stora sammanhängande planteringar. Planteringsjord är alldeles för dålig för att något skall kunna växa i den.
- använder aldrig marktäckare, en del av dem är alldeles för invasiva och blir snabbt ett problem i sig. Det är en myt att marktäckare håller undan ogräs, de gör det bara svårare att se om en maskros t.ex. slagit rot. De enstaka rotogräs som fröat av sig tar man lätt bort för de syns så väl.
- jag låter aldrig någon växt, hur gullig den än är som växer i naturen bli kvar. De blir alltid ett bekymmer eftersom de är livskraftiga och kan konkurrera i naturens egen trädgård, exempelvis smultron och liljekonvaljer.
Om du vill att det skall bli bra beror på hur mycket arbete du är beredd att lägga på slänten. Om du inget gör kommer det bara att bli värre. Kirskål är problematisk och måste bort innan annat kan göras, täckning under några år? Och innan du kan få en vacker och prunkande slänt måste hela slänten jordförbättras, ogräs orkar växa i fyllnadsmassor men inte så mycket annat kommer till sin rätt.
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2016, 07:08
Man kan ju även anpassa växtvalet efter vilken jord man har. I mina föräldrars bostadsområde fanns en urtråkig torr och solig slänt med ölandstokar som inte växte nått. Vi grävde bort dem och ersatte dem med torktåliga perenner och vårlökar. Visst måste man ju rensa även med perenner men ofta har det räckt med 3-4 rensningar under säsongen ifall man kan tåla att nått sticker upp ibland, man slipper ju inte undan helt med ogräsrensning vad man än väljer.
Hej! Känner så väl igen ditt bekymmer. Vi har en stor 45 gradig slänt med fylle och blålera och sten på framsidan....otroligt tråkig. Jag har planterat rader av stäppsaliva i olika färger, perovskia, blålila anisisop, här och var med olika silvriga färger av typ ulleternell och lammöron samt silvrig malört(man får "designa" lite). Beror lite på vart du bor, men soligt och torrt passar dessa. Det går bra att dela dem på hösten också för att få tätare växt. OCH - det fina är att när de växer in på 2:a-3:e året, då blir ogräset under svagt och lätt att ta bort, om man vill det. Jag blev överväldigad av allt jobbigt ogräs som nästlade sig in överallt, att stå på 45gradig vinkel och rensa-mitt trädgårdsintresse försvann nästan helt. Träden som du har kan, om de passar, vara kvar som "uttryck". Kan inte lämna foto nu eftersom jag precis klippt ner salvian för att få en andra blomning. Kirshkål: GRÄV bort, eller ÄT UPP!  Marie
Stefan A
29-06-2016, 17:41
Hej Lena! För mig signalerar kantstenarna mellan gräsmatta och slänt att "här börjar den fina rabatten". Vad tror du om att peta upp stenarna och låta gräsmattan och ogräset växa ihop? Alltså göra gränsen mer diffus och dra upp gräsklipparen över ogräset?
Aqvakul
29-06-2016, 17:47
CITAT (Stefan A @ 29-06-2016, 18:41)  Hej Lena! För mig signalerar kantstenarna mellan gräsmatta och slänt att "här börjar den fina rabatten". Vad tror du om att peta upp stenarna och låta gräsmattan och ogräset växa ihop? Alltså göra gränsen mer diffus och dra upp gräsklipparen över ogräset? Lösningen för den bekväme, men genialiskt om man är nöjd med det... Trädgård handlar för mig, och en hel del andra, om mesta möjliga utbyte på gjord insats. Alltså bör alla vettiga "genvägar" utforskas...
CITAT (Stefan A @ 29-06-2016, 18:41)  Hej Lena! För mig signalerar kantstenarna mellan gräsmatta och slänt att "här börjar den fina rabatten". Vad tror du om att peta upp stenarna och låta gräsmattan och ogräset växa ihop? Alltså göra gränsen mer diffus och dra upp gräsklipparen över ogräset? Så hade vi det förut...ingen hit att klippa gräset i sådan slänt. Om man inte vill riva upp ALLT o lägga ny duk, jord mm(suck) så är en möjlighet att "fuska" med gropar med bra jord(när man nu redan börjat så), anlägga marktäckare så gott det går runt träden. Kan bli riktigt fint, funkar för oss./Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|