Juniperus
Idag när jag kikade på mina sockerärtor så ser jag tydliga spår av något dom mumsat sig fram och som tycks ligga som en larv inne i bladet. Någon som vet vad det är och hur det skall bekämpas? vg se bild
Åsa, mälardalen zon 2
Minerarfluga väldigt vanligt på ärtväxter de gör bara estetisk skada så de brukar man inte behöva bekämpa
papegojan
Jag har precis samma problem och de har även satt sig på min krasse. Bör man ta bort bladen eller kan man bara låta dem vara?
Ida
Juniperus
Tack för svaret! Ger de sig på ärtskidorna också?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej man behöver inte ta bort bladen (ska man äta krassen kan man ju unvika plocka såna om man inte vill ha protein, även blommande krasse har ju ätliga blad)

Och nej de brukar inte äta på ärtskidorna
papegojan
Vad bra! Tack för inlägg och svar smile.gif
mountainman
Vi har fått samma på våra, tänkte klippa och kasta den först, men om det bara är estetiskt så sparar jag dem gärna
Eva i Västerås
Man kan nypa hårt vid bredaste änden på gången och hoppas man dödar larven. Om man ids. Det kan ju möjligen bli färre minerare nästa år då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon