Full version: Uppäten häck
Pia L
Hej, dottern bor i lägenhet med uteplats omgiven av en i vanliga fall vacker häck.
För 2:a året i rad så bestämmer sig bostadsföretaget att trimma alla häckar när dom nu är som frodigast och som ett brev på posten så äts alla häckar upp på en vecka av små gröna larver.
Min fråga, eller rättare sagt mina frågor är då vad är det som gör att häckarna äts upp inom en vecka efter trimningen, vad är det för ohyra och kan man få bukt med dom och i sådana fall, hur?
Tacksam för snabba svar då endast toppbladen finns kvar på häckarna i området.
Åsa, mälardalen zon 2
Gissar det är spirea, det har varit gott om spireabladstekel i år deras små gröna larver är glupska och kan kaläta häcken på nolltid men de äter bara på vissa spireasorter. De hade kalätit häcken oavsett om de trimmat eller ej. Häcken kommer grönska igen. Spireabladstekel kan ofta återkomma under några år för att sedan försvinna. Man brukar inte bekämpa dessa eftersom de mera gör estetisk skada + larverna blir mat åt fåglarna + de medel som finns i handeln funkar rätt dåligt på stekellarver. Plocka för hand är lite för jobbigt.
Pia L
Tack för svar, men jag tror inte att det är en spirea, den blommar tidigt med oansenliga gulgröna blommor, det finns tyvärr inte så många hela blad att fota men hoppas att någon ändå kan identifiera häcken och att det förhoppningsvis kan vara en larv som man kan bekämpa.
Frågan är väl kanske mest varför alla häckarna i området angrips direkt efter trimningen.
Jag har en teori : Om det kan ha varit mycket besvärliga flygfän som lagt ägg någonstans för innan larverna invaderade så kryllade det av svartbruna avlånga flygfän......rätt eller fel? DOM däremot sitter inte still så att man kan fota och dom är inte så många längre heller.
[attachment=85453:IMG_2765.JPG]

Åsa, mälardalen zon 2
Det är nån slags stekellarv ialafall = det var nån slags fluga som la äggen och det är samma åtgärd som för spireabladstekel. Olika växtslag har olika stekelarter de ser nästan exakt likadana ut som larver.
Gossen Ruda
Jo, larverna är någon växtstekel. Häcken kan kanske vara måbär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon