Full version: Louise Bugnet .. igen
Mayan
Jag har flera stycken Louise Bugnet vid terasskanten och den är helt ljuvlig. Nu är min fråga, ska man ta bort utblommade blommor för att få blomningen att hålla sig längre? Är det överhuvudtaget något man kan göra för att få den att blomma fint längre? Vi ska ha en utefest senare i sommar och jag önskar ju att mina LB ska vara fina. Inser nu att jag borde ha tagit ner den lite i vår, men det är ju som jag förstått försent för denna sommar. En av rosorna är inte så pigg, bladen lite ljusare och där är en del vedartade stammar, de kan jag väl ta bort.
Borde också måla staketet vid terassen, men det får jag ju skjuta upp till nästa sommar. Då kan jag väl ta ner den lägre på våren?
Har fått så mycket hjälp på denna sida, så jag tackar på förhand!
Kajsa
Klipp bort vissna blommor så får du en andra omgång lite senare.
Du kan klippa ner den lite nu om du vill, Jag har klippt ner Rugosa rosor på sommaren dom kommer snabbt igen, men blommar då lite senare. Om du inte bor längre upp i landet då kanske du ska vänta till nästa vår.
Mayan
CITAT (Kajsa @ 29-06-2016, 19:43) *
Klipp bort vissna blommor så får du en andra omgång lite senare.
Du kan klippa ner den lite nu om du vill, Jag har klippt ner Rugosa rosor på sommaren dom kommer snabbt igen, men blommar då lite senare. Om du inte bor längre upp i landet då kanske du ska vänta till nästa vår.

Jag får försöka gå och knipsa då
Skulle det vara någon annan nackdel än att jag missar ytterligare blommor ifall jag klipper ner dem? I så fall kunde jag måla terassräcket. rose.gif
Jag bor ungefär mittemot Örnsköldsvik.
Tack för svaret! thanks.gif
Kajsa
Är det viktigt för dig att måla, gör det ! Ser i Rosbibeln LÅG att det är zon 7 på den rosen. Klipp ner den och hinner den inte blomma får du leva med det, dör gör den inte.
Mayan
CITAT (Kajsa @ 29-06-2016, 20:35) *
Är det viktigt för dig att måla, gör det ! Ser i Rosbibeln LÅG att det är zon 7 på den rosen. Klipp ner den och hinner den inte blomma får du leva med det, dör gör den inte.

Tack igen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon