bobjones
Hej, jag har ett land med ganska sandig jord. Jag har stt sallad, mortter och rter men nu har ytan blivit stenhrd (har inte tckt ordentligt med vv) samtidigt som den snabbt torkas ut i solen. Inga grnsaker vxer ngot vidare.
Hur ska jag hantera den? Jag kan ju inte luckra med krattan eftersom de ytligt sdda grnsakerna tar skada. Rcker det att vattna ordentligt och brja kra med tckduk? Funderar p att stta potatis i stllet eftersom den verkar trivas bra.
addo
Jorden mste ven innehlla lera d lera + sand blir hrt. Till nsta r kan du blanda i mer organiskt material fr att luckra upp jorden.

I r kan du alltid g med en grep och lufta jorden, du sticker ner grepen ett par decimeter och vickar den lite fram och till baka s jorden spricker. Sen skulle jag vattna ordentligt och tcka jorden med gamla lv, grsklipp och liknade. Det hller dels jorden fuktig och ger nring samtidigt som det fr maskarna att trivas s dom grver och luckrar upp jorden t dig. Jag skulle dock strunta i att tckodla runt salladen d sniglar enkelt gmmer sig i tckningen.
bobjones
Bra tips, tack ska du ha smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon