HannieBoo
Upptäckte idag att ett gäng vita svampar stod och trängdes med en av mina Mårbackapelargoner, någon som vet vad detta kan bero på och om det kan ha skadat pelargonen? Tog bort svamparna direkt och hoppas inte de kommer tillbaka...

[attachment=85455:image.jpeg]
Eva i Skåne
Är det svampar? Jag kan inte riktigt avgöra, men det finns en pelargonsjukdom som bildar utväxter/knippen på stammen vid jordytan eller strax under. Detta är smittsamt och om man har använt nåt verktyg ska det rengöras och krukan diskas. Oftast räcker det att bryta bort utväxterna och sedan lever plantan vidare.
Jag kommer inte ihåg vad sjukdomen heter och det är kanske inte det din pelargon drabbats av.
Lycka till.
HannieBoo
Tack för ditt svar Eva! Ja det var svampar, fyra-fem stycken och de växte från jorden precis intill stammen. Jag tog bort all synlig svamp och grävde runt lite i jorden och tog bort den jord som såg ut att ha delar av svampar kvar. Det luktade verkligen skog och fukt så jag tog också bort en del av de nedersta bladen så jorden får ordentligt med luft så hoppas jag att svamparna håller sig borta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon