Luvinett
Jag har en tomtsida som idag är relativt öppen in mot en av våra grannar. Där skulle jag vilja plantera prakthäggmispel som solitärer för att få lite insynsskydd. Det står även ett par björkar med yvig krona längst staketet men mellan dessa tror jag att mispel skulle vara vackert.
Avståndet mellan björkarna är ca 10 meter och jag tänker mig en vacker buske/buskage mellan dessa. Men hur planterar man en prakthäggmispel för få lite volym i bladverket, dvs så att det ger det insynsskydd som jag är ute efter? Räcker det med att sätta en planta rakt upp och ner, eller ska man sätta några stycken tillsammans?
Huggorm
En planta som står ljust och som kan klipper ner lite efter ett par år så den skjuter fler skott nedifrån bli 1-2m bred med tiden. Vill man ha mer får man sätta flera. De brukar vara ganska billiga så det är inga större problem. Men det kommer ta ett par år innan de blir stora och yviga.
Luvinett
Tyvärr kan jag inte hitta beställningsbara 10-pack (eller dyligt längre).. Det är kanske ingen bra tid att plantera mitt i sommaren. Jag har hittat något enstaka krukodlat exemplar, men då är de dyrare.
Huggorm
Ja, barrotade planterar man inte mitt i sommaren, de överlever inte värmen om de inte fått tid på sig att gro några rötter först så de kan suga vatten. De planteras bäst på vårvintern, så snart tjälen går ur marken. Sensommaren eller hösten fungerar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon