AnnMabel
[attachment=85457:IMG_7670.JPG]

Hej!
Varför får plantan dessa vita fläckar på bladen? Tycker dessutom att bladen bara växer och växer men squashfrukterna blir så små. Någon som vet vad jag kan göra åt problemet? Har plantan i växthus i en stor låda.

Ann
Åsa, mälardalen zon 2
Helt normalt många squashsorter har silvrigt mönster på blade de ska se ut sådär.

De brukar vara lättskötta bara att gödsla och vattna väl det är en hungrig gröda + man kan hjälpa till med pollineringen. Odlar mina ute på friland de vill ju gärna ha rätt mycket plats både över och under jord. +Jag tycker de funkar bättre ute än i växthus det blir fler och bättre frukter ofta.
AnnMabel
Hej Åsa!
Tack för ditt uttömmande svar! Mina frukter är så små och jag tror du har rätt i att de ska växa på friland. Hur kan jag hjälpa till med pollineringen? Gödslar du med flytande eller kogödsel? Som du hör är jag rätt så okunnig men road wink.gif

Hälsningar
Ann

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-07-2016, 22:59) *
Helt normalt många squashsorter har silvrigt mönster på blade de ska se ut sådär.

De brukar vara lättskötta bara att gödsla och vattna väl det är en hungrig gröda + man kan hjälpa till med pollineringen. Odlar mina ute på friland de vill ju gärna ha rätt mycket plats både över och under jord. +Jag tycker de funkar bättre ute än i växthus det blir fler och bättre frukter ofta.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag grävde ner ca 2 skottkärror med hästgödsel 1mån innan plantering där jag satt mina 10 squashplantor och det brukar ofta räcka hela säsongen, men de brukar inte vara kinkiga de tar gärna emot både fast och flytande gödsel. Om du planterar om nu i juli var försiktig så du stör rotsystemet så lite som möjligt + lägg duk över första veckan de är ju inte riktigt vana vid blåst mm.

Man pollinerar genom att ta en hanblomma och sliter bort de gula kronbladen och sedan går man och duttar frömjöl på pistillen som sitter i mitten på honblomman (honblomman har en liten frukt bakom blomman)
AnnMabel
Tack för alla goda informativa råd! Nu sätter jag fart och planterar om smile.gif

/Ann

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-07-2016, 08:26) *
Jag grävde ner ca 2 skottkärror med hästgödsel 1mån innan plantering där jag satt mina 10 squashplantor och det brukar ofta räcka hela säsongen, men de brukar inte vara kinkiga de tar gärna emot både fast och flytande gödsel. Om du planterar om nu i juli var försiktig så du stör rotsystemet så lite som möjligt + lägg duk över första veckan de är ju inte riktigt vana vid blåst mm.

Man pollinerar genom att ta en hanblomma och sliter bort de gula kronbladen och sedan går man och duttar frömjöl på pistillen som sitter i mitten på honblomman (honblomman har en liten frukt bakom blomman)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon