Ingegerd.F
01-07-2016, 21:01
Har två pallkragar där jag varannat år sått morötter och rödbetor. Sådde i början av maj. Nästan ingenting grodde. Sådde om i början av juni. Ser att någonting gror men det växer inte. Jordförbättrar varje vår med ko på påse. Vad har hänt? Förstår ingenting..
Mjärden
02-07-2016, 10:12
Sådde i mitten av maj och morötter, palsternackor, rödbetor är bara 5-8 cm höga, ojämn grobarhet. De kom upp, men sen stod det still ett tag. Nu får vi se om regnet kan sätta fart på dem + att jag gav rödbetor o palsternackor en kanna urinvatten.
Morötterna brukar se ynkliga ut i början av sommaren, men brukar sen växa till sig bra framåt sommaren, men palsternackorna blir alltid som magra pinnar. Rödbetor fick jag bra ett år då jag urinvattnade fram till en månad före skörd. Jag tycker dock att grobarheten är ganska bra i år mot förra året, som var katastrofalt dålig tex 2 vaxbönor på en påse och kanske 10 rödbetsfrö kom upp.
Har testat att så om rödbetor, men de hinner inte ta igen, morötter vet jag inte. Använder du fiberduk, annars rekommenderar jag det till nästa år, skyddar ju mot morotsflugan också.
Mjärden
03-07-2016, 13:53
Idag har jag testat en metod att ta vara på bortrensade rödbetor och plantera om dem. Jag tog bara de bästa med bra rötter, gjorde ett hål med långfingret, hällde vatten i hålet och stack ner plantan och myllde igen. Rödbetor, som låg på sidan myllde jag upp jord runt om så att de stod rakt.
Återstår att se om de omplanterade "tar sig" eller om de hamnar på efterkälken.
Med prydnadspumpan fungerade metoden att omplantera dem i ett hål, som först fyllts med vatten, i princip alla tog sig. Återstår att se om det blir samma med rödbetorna. Återkommer fram emot skördetiden och talar om hur det gått.