CITAT (*Stintan* @ 03-07-2016, 01:50)

Orolig för vad? Växten är ätlig och god i sallader t.ex.
om du vill ha annat i trädgården än kirskål bör du vara orolig. det är i princip omöjligt att bli av med utan enorma arbetsinsatser.
Har själv slagits med det i 30 år då min tomt var till 100% bevuxen med just kirskål.de första 10 åren när jag byggde upp min trädgård gick det hyfsat,då hade jag tid o ork att lägga energi på ständig rensning.
nu inser jag att kirskålen vunnit,bara hälften av mina perennarabatter finns kvar,resten är igenlagda pga tidsbrist. Satsar istället på det som mitt trädgårdsintresse startade med, mitt arboretum.
Örtagården finns kvar.likaså mina torvpartier (kirskål gillar inte surjord) men mina stora rabatter med t.ex flox o prästkragar,rudbeckia m-fl är nu övertagna av kålen.
När den väl väver in sig i dessa tuvor är det kört och då finns bara en sak att göra,gräva upp allt,rensa tuvorna noggrant,sila rabattjorden(minsta lilla rotdel ger upphov till en ny kirskålsplanta) och sedan har man ändå ett stort problem kvar,de tusentals frön som varje blomställning av kirskålen producerar och som ligger i jorden.
Hade jag haft all tid att lägga i trädgården hade det kanske gått men livet består ju även av annat än trädgård.
Har man ett litet bestånd kirskål på tomten,längs med grannen eller dylikt går det att hålla nere genom ständig rensning.Ev. kan man ha gräs på angripna ytor o klippa,kirskål gillar inte det utan dör ut så småningom.
men att sedan försöka med rabatt på ett sådant område brukar bli fiasko,fröerna finns kvar o kommer upp när man börjar bearbeta jorden.
till TS kan jag bara ge ett råd,rensa bort kirskålen,låt den inte bre ut sig om du vill ha rabatter,grönsaksland o dyl. Ulf