Full version: Vita blommor, ogräs
mamma_nina
Hej

Dessa blommor (ogräs) står i vid våra röda vinbär, vad är de för växter? är de giftiga?

MVH Nina

WIN_20160701_220712.JPG

WIN_20160701_220716.JPG

Åsa, mälardalen zon 2
Extremt suddigt och det går inte se bladen, det finns många växter med sån där blomma men ett vanligt ogräs med sån där blomma är ju kirskål och det brukar jag göra pajer av på våren. Men skarpare bilder krävs nog + tydliga bilder på bladen för att man med 100% säkerhet ska kunna säga vad det är
Gossen Ruda
Dessutom är mycket få växter giftiga och inte när de bara står där. Det krävs förtäring för förgiftning.
mamma_nina

20160702_180031.jpg

20160702_180042.jpg

Här är lite bättre bilder, det jag är mest rädd för är om det är Lokor eller odört.

MVH Nina
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det ser ut som kirskål på bladen med.

Och du extremt mycket av det som finns i trädgården och i naturen är giftigt och teoretiskt sett kan man bli förgiftad men det är extremt ovanligt för de har sällan något som lockar till förtäring. Ex. Det har inte skett några förgiftningsfall när det gäller barn och växter de senaste 30-40åren att jämföra med de ca 100 barn per år som smakar på tändvätska.

Ofta blir det här med giftiga växter och barn en lite för stor sak och man får panik för i stort sett ingenting. När jag var liten blev man ju tillsagd att man inte fick leka med rabarberbladen för att de var så giftiga. Rabarberblad smakar inget vidare och en 2åring måste äta nästan en ICA-kasse med rabarberblad för att det ska bli farligt.
mamma_nina
Hej,

Tackar för svaren.
Då behöver jag vara orolig.
TantGredelin
Inte orolig för förgiftning, men du kan ju googla lite på kirskål som rotogräs. Man kan lugnt säga att det är en mycket livskraftig växt. Närmast omöjlig att bli av med. Se upp om den växer i rabatt eller köksland. smile.gif
*Stintan*
Orolig för vad? Växten är ätlig och god i sallader t.ex.
Gossen Ruda
Får kirskål övertaget växer allt annat dåligt så den måste bort. Den sprider sig hejvilt med rötterna och likaså med frö. Alla blomställningar bör tas bort.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2016, 01:50) *
Orolig för vad? Växten är ätlig och god i sallader t.ex.

om du vill ha annat i trädgården än kirskål bör du vara orolig. det är i princip omöjligt att bli av med utan enorma arbetsinsatser.
Har själv slagits med det i 30 år då min tomt var till 100% bevuxen med just kirskål.de första 10 åren när jag byggde upp min trädgård gick det hyfsat,då hade jag tid o ork att lägga energi på ständig rensning.
nu inser jag att kirskålen vunnit,bara hälften av mina perennarabatter finns kvar,resten är igenlagda pga tidsbrist. Satsar istället på det som mitt trädgårdsintresse startade med, mitt arboretum.
Örtagården finns kvar.likaså mina torvpartier (kirskål gillar inte surjord) men mina stora rabatter med t.ex flox o prästkragar,rudbeckia m-fl är nu övertagna av kålen.
När den väl väver in sig i dessa tuvor är det kört och då finns bara en sak att göra,gräva upp allt,rensa tuvorna noggrant,sila rabattjorden(minsta lilla rotdel ger upphov till en ny kirskålsplanta) och sedan har man ändå ett stort problem kvar,de tusentals frön som varje blomställning av kirskålen producerar och som ligger i jorden.
Hade jag haft all tid att lägga i trädgården hade det kanske gått men livet består ju även av annat än trädgård.

Har man ett litet bestånd kirskål på tomten,längs med grannen eller dylikt går det att hålla nere genom ständig rensning.Ev. kan man ha gräs på angripna ytor o klippa,kirskål gillar inte det utan dör ut så småningom.
men att sedan försöka med rabatt på ett sådant område brukar bli fiasko,fröerna finns kvar o kommer upp när man börjar bearbeta jorden.
till TS kan jag bara ge ett råd,rensa bort kirskålen,låt den inte bre ut sig om du vill ha rabatter,grönsaksland o dyl. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon