|
C Jag har kopierat Hanif Balis text som ger ett intressant perspektiv på dagens debatt (debattklimat) "En familj med fyra barn i Storstockholm med genomsnittshyra kan plocka ut 33 000 kr netto i olika bidrag via socialen och Försäkringskassan. Gissa hur mkt de får ut om en i familjen börjar jobba med en normal ingångslön på 18 000? 33 000 kr. Trots 160 timmar mer slit. Gissa hur mycket de får ut om båda vuxna i familjen börjar jobba med en ingångslön på 18 000? 34 000. Så +1000kr för 320 timmars mer slit (exklusive kostnader för arbete som lunch, transport etc) PS. När jag publicerade dessa uppgifter igår på Twitter utan källhänvisning (med flit) så framträdde ett otroligt intressant fenomen från vänster. "Lögnare", "Varför ljuger du?", "rasist propaganda", "Brunt siffertrix", "husblatte" var några av kommentarerna. Till och med några kändisar som Soran Ismail gav spridning till lögnanklagelserna mot mig. Jag visste ju att detta skulle ske, en klassisk politisk fälla. Så idag publicerade jag mina källor (se bifogade skärmdumpar från socialstyrelsen och försäkringskassan uträkningar). Tystnaden är total. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=101...e=3&theater* Vi har alltså så höga bidrag i Sverige att t.o.m vänsterfolk som vill ha höga bidrag inte tror på det. * Now thats ironic. (Hyran på 12515 kr är enligt Försäkringskassans föreskrifter om acceptabel genomsnittshyra för 4 barn i Storstockholm) Så visst är det här med källa viktigt, eller hur? Gita
Huggorm
02-07-2016, 21:01
Den dagen Hanif Bali blir partiledare i M skall jag börja rösta på partiet.
*Stintan*
02-07-2016, 21:03
Förmodligen får dom inte alls några 22.521kr från socialen utan betydligt mindre. Det har cirkulerat såna där vansinnessiffror i flera år på Facebook vilka visat sig inte stämma.
Någon uträkning från socialtjänsten fanns inte med i hans källor.
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2016, 22:03)  Förmodligen får dom inte alls några 22.521kr från socialen utan betydligt mindre. Det har cirkulerat såna där vansinnessiffror i flera år på Facebook vilka visat sig inte stämma.
Någon uträkning från socialtjänsten fanns inte med i hans källor. Hans källor var ju försäkringskassa och socialtjänst, vet inte hur du läser. Hur som helst, poängen med inlägget var ju han bemöttes när han inte angav källor och tystnaden som följde när han angav sina källor, som var just försäkringskassa och socialtjänst. Gita CITAT (Huggorm @ 02-07-2016, 22:01)  Den dagen Hanif Bali blir partiledare i M skall jag börja rösta på partiet. Fast jag tycker ju att AKB är helt OK hon också. Gita
Jubbe063
02-07-2016, 21:58
CITAT (Gita @ 02-07-2016, 21:03)  C Jag har kopierat Hanif Balis text som ger ett intressant perspektiv på dagens debatt (debattklimat) "En familj med fyra barn i Storstockholm med genomsnittshyra kan plocka ut 33 000 kr netto i olika bidrag via socialen och Försäkringskassan. Gissa hur mkt de får ut om en i familjen börjar jobba med en normal ingångslön på 18 000? 33 000 kr. Trots 160 timmar mer slit. Gissa hur mycket de får ut om båda vuxna i familjen börjar jobba med en ingångslön på 18 000? 34 000. Så +1000kr för 320 timmars mer slit (exklusive kostnader för arbete som lunch, transport etc) PS. När jag publicerade dessa uppgifter igår på Twitter utan källhänvisning (med flit) så framträdde ett otroligt intressant fenomen från vänster. "Lögnare", "Varför ljuger du?", "rasist propaganda", "Brunt siffertrix", "husblatte" var några av kommentarerna. Till och med några kändisar som Soran Ismail gav spridning till lögnanklagelserna mot mig. Jag visste ju att detta skulle ske, en klassisk politisk fälla. Så idag publicerade jag mina källor (se bifogade skärmdumpar från socialstyrelsen och försäkringskassan uträkningar). Tystnaden är total. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=101...e=3&theater* Vi har alltså så höga bidrag i Sverige att t.o.m vänsterfolk som vill ha höga bidrag inte tror på det. * Now thats ironic. (Hyran på 12515 kr är enligt Försäkringskassans föreskrifter om acceptabel genomsnittshyra för 4 barn i Storstockholm) Så visst är det här med källa viktigt, eller hur? Gita Felet han gör är att säga "kan plocka ut i försörjningsstöd ". Sanningen är ju att han gjort en teoretisk beräkning enligt en mall. Detta är ju inga garanterade belopp. Kan säkert i vissa fall bli dessa belopp, i andra noll kronor o i de flesta andra fall någonstans mitt i mellan. Socialtjänsten och försäkringskassan gör ju individuella bedömningar i varje enskilt fall.
Huggorm
02-07-2016, 22:16
CITAT (Gita @ 02-07-2016, 22:19)  Fast jag tycker ju att AKB är helt OK hon också. Gita Menlös och för politiskt korrekt, hon kommer aldrig kunna lyfta partiet.
malarmaster
03-07-2016, 06:27
CITAT (*Stintan* @ 02-07-2016, 22:03)  Förmodligen får dom inte alls några 22.521kr från socialen utan betydligt mindre. Det har cirkulerat såna där vansinnessiffror i flera år på Facebook vilka visat sig inte stämma.
Någon uträkning från socialtjänsten fanns inte med i hans källor. belopp kan ju skilja mellan kommunerna och deras bedömning men det finns något som heter riksnormen,alltså de minimibelopp som är fastlagda av socialstyrelsen. Tittar man enbart på den och en familj på 2 vuxna o 4 barn ligger riksnormen på försörjningsstöd på runt 13300 beroende på barnens ålder,ju äldre barn ju högre belopp. Tillkommer barnbidrag och flerbarnstillägg 5814:-. räknar vi dessutom på en hyra runt 12000 som kommunen också står för hamnar miniminotan på 31114:-. Sedan kan varje kommun göra bedömningar om ytterligare stöd,t.ex till tandvård,glasögon m.m men det är alltså individuella bedömningar. Så siffrorna som Gita hänvisar till ligger alltså inte helt fel och i en stockholmskommun kan de säkert stämma. i min kommun ligger ett försörjningstöd för en ensam vuxen på runt 4800 + hyra.Alltså över riksnormen vilket det troligen gör i de flesta kommuner. Kan tyvärr inte räkna ut vad exempelfamiljens stöd skulle kosta i min kommun då jag inte har siffror tillgängliga men jag skulle tippa att det hamnar som i exemplet runt 32-34000. det är alltså inga konstiga siffror för en flerbarnsfamilj med en stor lägenhet. Ulf
CITAT (malarmaster @ 03-07-2016, 07:27)  belopp kan ju skilja mellan kommunerna och deras bedömning men det finns något som heter riksnormen,alltså de minimibelopp som är fastlagda av socialstyrelsen. Tittar man enbart på den och en familj på 2 vuxna o 4 barn ligger riksnormen på försörjningsstöd på runt 13300 beroende på barnens ålder,ju äldre barn ju högre belopp. Tillkommer barnbidrag och flerbarnstillägg 5814:-. räknar vi dessutom på en hyra runt 12000 som kommunen också står för hamnar miniminotan på 31114:-. Sedan kan varje kommun göra bedömningar om ytterligare stöd,t.ex till tandvård,glasögon m.m men det är alltså individuella bedömningar. Så siffrorna som Gita hänvisar till ligger alltså inte helt fel och i en stockholmskommun kan de säkert stämma. i min kommun ligger ett försörjningstöd för en ensam vuxen på runt 4800 + hyra.Alltså över riksnormen vilket det troligen gör i de flesta kommuner. Kan tyvärr inte räkna ut vad exempelfamiljens stöd skulle kosta i min kommun då jag inte har siffror tillgängliga men jag skulle tippa att det hamnar som i exemplet runt 32-34000. det är alltså inga konstiga siffror för en flerbarnsfamilj med en stor lägenhet. Ulf Finns väl ingen anledning att ifrågasätta Soc och Försäkringskassans egna siffror, men poängen med mitt inlägg var att visa på hur samhällsdebatten bedrivs från ganska många på vänsterkanten. Dvs. man har inget att säga i sak ,däremot kastar man skit över i det här fallet Hanif Bali som kallas allt från husneger/houseblatte, lögnare till brun siffertrixare när han inte anger källan till sina siffror. När han sedan väljer att ange källan så blir det helt tyst, ingen har något att säga. Gita
segelbåt
03-07-2016, 17:17
CITAT (Gita @ 03-07-2016, 16:10)  När han sedan väljer att ange källan så blir det helt tyst, ingen har något att säga. Precis som Stintan i denna tråden.
*Stintan*
03-07-2016, 18:18
CITAT (segelbåt @ 03-07-2016, 18:17)  Precis som Stintan i denna tråden.  De källor han visade var det man kan hitta på nätet för att själv kunna testa om man är berättigad till försörjningsstöd eller bostadsbidrag. Fanns inget om hur soc räknar ut bidragsbeloppet vilket görs högst individuellt och kanske inte alls blir samma som riksnormen i slutänden. Jag anser inte att de fakta han la fram var seriösa då de var ofullständiga och att han inte visade dom först var väl bara för att provocera. Kan du sluta hacka!
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2016, 19:18)  Jag anser inte att de fakta han la fram var seriösa då de var ofullständiga och att han inte visade dom först var väl bara för att provocera.
Kan du sluta hacka! Du förstår verkligen inte poängen, eller hur Ja, självklart la han ut uppgifterna utan källa med flit. Han gillrade en fälla och många klampade rakt in, de förutsägbara reaktionerna lät inte vänta på sig. Gita
Mjärden
03-07-2016, 20:37
Du skall ha en eloge, Gita, för att du visade detta.
*Stintan*
03-07-2016, 21:03
CITAT (Gita @ 03-07-2016, 19:44)  Du förstår verkligen inte poängen, eller hur Ja, självklart la han ut uppgifterna utan källa med flit. Han gillrade en fälla och många klampade rakt in, de förutsägbara reaktionerna lät inte vänta på sig. Gita Det är ju det jag säger. I nte ett dugg förvånad över reaktionerna. Det är ju Fb i ett nötskal.
Mjärden
04-07-2016, 17:45
CITAT (*Stintan* @ 03-07-2016, 22:03)  Det är ju det jag säger. Inte ett dugg förvånad över reaktionerna. Det är ju Fb i ett nötskal. Tvärtom, var det ju bra att han lade ut det på det sättet, så vi fick reda på vem som hade mest på fötterna.
*Stintan*
04-07-2016, 19:53
CITAT (Mjärden @ 04-07-2016, 18:45)  Tvärtom, var det ju bra att han lade ut det på det sättet, så vi fick reda på vem som hade mest på fötterna. Vill nog påstå att det som hände i just detta fall inte var något unikt på Fb utan något ganska vanligt på en del grupper/sidor.
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2016, 20:53)  Vill nog påstå att det som hände i just detta fall inte var något unikt på Fb utan något ganska vanligt på en del grupper/sidor. Tydlingen förstår du fortfarande inte poängen. Så klart att det inte bara gäler Fb. Har någon påstått det? Du själv t.ex. klampade ju rakt in i fällan. (det är det ju bara att följa tråden bakåt för att se). Gita
*Stintan*
04-07-2016, 20:28
CITAT (Gita @ 04-07-2016, 21:17)  Tydlingen förstår du fortfarande inte poängen. Så klart att det inte bara gäler Fb. Har någon påstått det? Du själv t.ex. klampade ju rakt in i fällan. (det är det ju bara att följa tråden bakåt för att se). Gita Jag förstod poängen från första början men hävdar att sånt händer ju hela tiden. Jag klampade inte alls in i nån fälla. Påpekade bara att de s.k. källor som det hänvisades till var ofullständiga. Att du drog felaktiga slutsatser av det är ditt problem inte mitt.
segelbåt
04-07-2016, 20:52
CITAT (*Stintan* @ 04-07-2016, 21:28)  Jag förstod poängen från första början men hävdar att sånt händer ju hela tiden. Jag klampade inte alls in i nån fälla. Påpekade bara att de s.k. källor som det hänvisades till var ofullständiga. Att du drog felaktiga slutsatser av det är ditt problem inte mitt. Påpekade du verkligen bara att källorna var ofullständiga? *fniss* Så här skrev du i inlägg #3 Förmodligen får dom inte alls några 22.521kr från socialen utan betydligt mindre. Det har cirkulerat såna där vansinnessiffror i flera år på Facebook vilka visat sig inte stämma.
Någon uträkning från socialtjänsten fanns inte med i hans källor. *fnissar igen*
Bengalow
04-07-2016, 22:08
Grattis, Gita! Till din nye Sancho Panza! (segelbåt)
segelbåt
04-07-2016, 22:20
CITAT (Bengalow @ 04-07-2016, 23:08)  Grattis, Gita! Till din nye Sancho Panza! (segelbåt) Antar att du är Rucio i historien då? Det är Panzas åsna...
Bengalow
04-07-2016, 22:23
Tyst min mun, så får du socker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|