Hej!
Jag är ganska ny när det kommer till plantering och allt vad det innebär, och har nyligen hittat denna passion i livet!
Jag skulle nu behöva eran experis då jag fått någon typ av ohyra på min relativt unga tomatplanta som jag nyligen har omplanterat i större kruka på balkongen.
Jag har identifierat myggorna som sorgmygg men det jag inte får ihop är dessa små svarta prickarna som sitter i anslutning till dessa myggor. För så som jag förstått det så lägger sorgmyggorna sina larver i jorden och inte på själva växten.
Det finns cirka 4st av dessa "grupperingar" på plantan och alla är uppbyggda på samma sätt, 1 fluga/mygga och småprickar brevid.
Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
02-07-2016, 22:17
Är du säker på att det är sorgmygga och inte en bevingad bladlus? Bladlöss föder levande ungar och ser ut som små prickar när de är hyfsat nyfödda.
Hej Åsa, tack för ditt svar.
Jag kan inte säga att jag är 100% säker men dom ser ut exakt som sorgmyggor och flyger även ryckigt. När jag petar på dom så verkar de inte ens reagera.
Åsa, mälardalen zon 2
03-07-2016, 13:21
Tycker den ser ut att ha väldigt rund kropp för en sorgmygga. Kolla med förstoringsglas har de sifoner där bak = 2 rör som sticker ut i bakdelen för då är det troligtvis löss. Sorgmyggor brukar vara mera intresserad av jorden än växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.