ebbanyc
22-04-2004, 12:07
Överblivna lökar från julens tjusiga blommor står just nu och ser ledsna ut i en kruka. Skall man slänga dem eller kan de börja blomma igen?
Om de överlever hur skall man behandla dem? Klippa av blad, växtnäring, värme, kyla, skugga, sol osv.
-Ebba
Jag brukar sätta ut mina i rabatten, amaryllis måste du ta in innan frost, men tulpaner och hyacinter blommar fint år efter år. Har du inte möjlighet till det kan du sätta dem i en större kruka, gärna på balkongen och gödselvattna ordentligt fram till i slutet av augusti. Då låter du dem gå i vila, mörkt och svalt och sedan kan du prova väcka dem i början av december igen.
Mvh
Fenja
Louise i Göteborg
22-04-2004, 12:18
Dom blir aldrig vad dom var!
Julhyacinter är hårt drivna och manipulerade för att blomma på fel säsong. Att få dom att blomma om i kruka tror jag inte är värt besväret men om du har en trägård kan du plantera ut dom nu.
Jag planterar alltid ut mina julhyacinter (och trägårdens förre ägare gjorde det också) så "överallt" finns nu lite glesa hyacinter som blommar och doftar. Mysiga snittblommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.