sparvuggla
Kommentarer är nog överflödiga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...icle23108616.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle23110051.ab

Fattigpensionär, arbetare, arbetslös, sjuk. Såna ord finns inte för dessa. Ännu mindre existerar i verkligheten.
*Stintan*
Tyvärr finns dessa generösa omoraliska regler. angry.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tror vi skulle få bättre politiker ifall de fick en lön som motsvarar ungefär vad medelsvensson tjänar.
Aqvakul
Girigheten kom smygande på 90-talet. Göran Persson bröt trenden från Erlander, Palme och Carlsson, Enkelhet byttes mot girighet.
caprifol
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2016, 10:21) *
Tror vi skulle få bättre politiker ifall de fick en lön som motsvarar ungefär vad medelsvensson tjänar.

Nja... Tror knappast att vi skulle få några politiker alls i ledande ställning om de skulle få medelsvenssonslön. Att så gott som alltid vara tillgänglig, att hela tiden utsättas för media m fl etc - det behöver ju inte medelsvensson. Ingen 9-17 arbetsdag precis. Mig förvånar det att någon överhuvudtaget utsätter sig för detta. MEN det försvarar absolut inte mygel, ohederlighet och diverse tveksamma förmåner som vissa tar sig.
*Stintan*
Inte behöver dom köpa någon Triss-lott iallafall när dom lägger av crazy.gif
Gita
CITAT (caprifol @ 05-07-2016, 13:10) *
Nja... Tror knappast att vi skulle få några politiker alls i ledande ställning om de skulle få medelsvenssonslön. Att så gott som alltid vara tillgänglig, att hela tiden utsättas för media m fl etc - det behöver ju inte medelsvensson. Ingen 9-17 arbetsdag precis. Mig förvånar det att någon överhuvudtaget utsätter sig för detta. MEN det försvarar absolut inte mygel, ohederlighet och diverse tveksamma förmåner som vissa tar sig.

Fast något ohederligt har ju Erlandsson inte gjort, han följer helt enkelt de regler som var ännu generösare på minst lika rike Perssons tid.
Tycker att någon form av avgångsvederlag för politiker är rimligt och att samma regler måste gälla för alla stadsråd/riksdagsmän och inte godtyckligt baseras på den enskildes privata ekonomi.
Det är väl inte ett dugg mer upprörande att Erlandsson tar ut sin rättighet än att vänsterpartister, det parti där flest tar ut pensioner/avgångsvederlag, gör det.

Reglerna stramades åt en aning under Alliansens tid men är fortfarande enligt mitt tycke alldeles för generösa
Gita
Gita
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-07-2016, 10:21) *

Oj, svarade visst på fel inlägg.
Raderar och ber om ursäkt
Gita
Mjärden
Felet är väl inte att Erlandsson tar ut pension utan att det i så fall skulle vara ett tak för höginkomsttagarna även om skatten "tar" ganska bra i högre inkomstskick.

Men jag trodde rubriken avsåg Annie Löövs förslag till hur nya jobb skall skapas. Hon föreslår fri arbetsavgift i 2 år för inkomster upp till 16000/mån. Jag tror inte det hjälper utan de arbetsgivare som verkligen behöver anställer ändå. Sen tror jag att många arbetsgivare kommer att utnyttja reformen och få billig arbetskraft under 2 år, sen helt plötsligt finns inte behovet kvar. Vi har ju sett många exempel tex nystartsjobb, där arbetsgivare utnyttjat olika möjligheter att spara lönekostnader. Även om den som varit där och verkligen gjort sitt bästa har det inte resulterat i anställning. Själv har jag varit i aktivitetsgarantin och upplevt att det inte funnits pengar till anställning efter att perioden gått ut.
Sanningen är att det kommit så många in i vårt land att det omöjligt går att bereda jobb mer än till en bråkdel sk enkla jobb är redan intecknade genom att Af dammsugit arbetsmarknaden till de som är i åtgärd.
Det enda som jag upplevt som positivt är de plusjobb, som S-regeringen införde, man hade visserligen en låg lön, men det kändes som ett riktigt jobb.
caprifol
Gita - jag syftade inte på Erlandsson el någon speciell person/politiker utan reagerade bara på "medelsvenssonslön åt politiker". Tycker alltså att de ska ha en lön som i möjligaste mån motsvarar ansvar-arbetstid-arbetsbörda men att de givetvis inte får fiffla till sig div "förmåner".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon