ebbanyc
Jag är lite sugen på att ha lite ätbara växter på min balkong i sommar. Skall man driva upp från fön eller sticklingar eller går det att driva vidare på de småkrukor som finns att köpa i grönsaksdisken?

Läste inlägget om ingefära och det verkar jätteintressant, kan mataffären bli det nya weibulls?
-Ebba
KURT
Ettåriga kryddväxter går det nog bra att köpa som kryddväxt i mataffären och antingen driva vidare eller ta stickling från, se tex: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...64b95bd80b1a51b

Däremot så skulle jag kanske inte göra det med fleråriga växter , affären kanske inte har lika tåliga sorter.
Virgo
Det går mycket bra att använda dessa krukväxter.
Jag har t.ex fransk dragon som jag köpt på ICA för några år sedan. Och den växer så det knakar. Står i växthuset året om och tål -20.

Gräslök helst den från Holland i dm krukan Baaslok tror jag det står på plastomslaget är oxå jättebra och billigt. Består i princip av bara rötter i krukan , ingen jord, återkommer varje år. Just nu är den minst 20cm hög.

Ofta är kryddväxterna billigare på ICA än hos trädgårdshandlarn.
Men pass upp! kolla ordentligt så att det är livskraftiga exemplar.
Handla där det är omsättning på kryddväxterna.
Hannele
CITAT (ebbanyc @ 22-04-2004, 13:18)
kan mataffären bli det nya weibulls?

Säkert - eftersom den redan är Posten, Systemet och Spelhall.

Färdig sallad i kruka ska man inte slänga bort heller; plantera i större kruka,
så växer nytt... och efter en tid blommar den och man kan få gratis frön!
LindaA
Hoho! Gissa om jag ska botanera i grönsaksdisken när jag handlar idag...! tongue.gif

Jag trodde inte att det fungerade bra att odla vidare på det man köper i affären, men det blir ju betydligt billigare, köper ju ändå gräslök och sallad i affären och använder sällan allt på en gång! biggrin.gif
pepparmynta
Jag har planterat ut en Citronmeliss som jag köpt på en matbutik. Det funkar bra.
Virgo
På ICA Signalen Linköping finns (fanns) idag absolut toppkvalitet av oregano.
Fransk dragon var misserabel.
Kajsa
Samma erfarenhet, att många av dessa billiga överlever, mina oregano, citronmeliss, persilja från förra året är redan små fina kuddar.
Köper varje år från ICA kryddor Salvia den gräver jag ner i blomrabatterna, har dom runt om i trädgården den blir vedartad och hög med åren. Den har klarat mycket kyla, den gillar jag.
Britt-Marie
Varför inte försöka ta plantor hos någon som har. Så har jag gjort och nu har jag de flesta fleråriga örter i trädgården. Man kan också odla i kruka. Koriander (ettårig) går jättebra ute under sommaren (från affären) Fransk dragon tåler kyla ganska bra, likaså libbsticka . Citronmeliss har vi som ett fruktansvärt ogräs i trädgården. Kommer överallt!!! Frösådda.
Eva i Västerås
"Affärs-salvia" har inte övervintrat hos mig. Det är den enda jag försökt.
Cilla
Matvarubutikernas persilja, citronmeliss, gräslök, oregano/kungsmynta och andra myntor brukar alltid klara sig hos mig i zon 3, jag sätter ned dem också på vintern och under tjäleperioden i lövhögar för senare utplantering.

Timjan, rosmarin brukar aldrig klara sig. Hos mig alltså. Högre timjan är bättre att köpa lite vedartad, som de brukar vara i trädgårdsbutikerna.
joli
Ett år planterade jag gräslök, mejram, oregano, koriander, citronmeliss, från butik och så fick jag sticklingar av pepparmynta.

Jag kan säga att de var väldigt bra!!!! du lägger ut 50- 60 kr och har ett kryddland för hela sommaren. Även fast många är ettåriga. Det är inga pengar. De tjänas snabbt igen när det är dags att skörda för att torka.

Det var hos mina föräldrar jag planterade detta. Det är alltid fullt av kryddor nu varje år. Fjolårets kryddor har antingen gett frön eller så är de fleråriga.

Nu har jag bara en ensam pepparmynta, i kruka, som jag lyckades ta med mig från trädgården. Ja, jag sörjer. Sakanr en trädgård... och det är bara 50 mil till mina föräldrar.

/Joli
Copycat
Hejsan ! Var på Vårmässa idag och köpte färdiga krukor med lite av varje. Fransk dragon, Citronmeliss, Basilika, Oregano, Timjan och Mejram. Växterna var 30-40 cm. höga och jättefina i bladen och färg, för detta betalade jag 50:-/ 6 krukor. Det var ett jättefynd, tycker i alla fall jag. unsure.gif tongue.gif
Fenja
Det var ett fynd!! Så stora plantor brukar man få betala mycket mera för, något lyckat idag i alla fall... appropå annat du berättat att du köpt. Grattis!
Kajsa
Swegro/ ICA- kryddor

Så var jag då på ICA och köpte en ny Salvia och började läsa på förpackningen här kan ni läsa på deras hemsida. Salvian officinalis är den man köper ( stog det på påsen) den mest härdiga. Brokbladiga sorterna är nog mer ömtåliga. Gräslök, timjan och salvia ska kunna övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon