Emilyp
Hej
Jag köpte 14 hallonplantor (rubus Preussen) och två krusbärsbuskar för någon månad sedan
Jag har plantera dom med rätt avstånd och med den jorden dom sa till mig på plantmarknaden. Nu undrar jag varför bladen på hallon plantorna blir rödaktiga, och några andra hallonplantor ( okänd sort) blir oxå röda.
Krusbärs buskarna får små bruna prickar men det kommer nya skott på topparna både på krusbären och hallonen. Någon som har någon förklaring?, vill ju inte att allt ska gå åt skogen!
Huggorm
Låter som om de är lite chockade av att planteras ut i verkligheten. De gamla löven kanske inte är vana vid skarpt solljus heller. De nya löven som kommer borde se bättre ut och vara anpassade för platsen.
Emilyp
Ok så detta kan vara helt normalt, och dom kommer inte dö heller da?
Huggorm
De kommer troligtvis inte att dö, men säker kan man aldrig vara.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror också detta är nått som försvinner, i trädgårdsbutiken blir ofta inte plantorna så välskötta och de kan ha fått ojämn vattning ingen gödning etc. och det kan visa sig nån månad eller så efter att de misskötts de nya växtdelarna lär se bättre ut
Emilyp
Ok
Dom är nästan rödlila på bladen typ vissa mörkröda men dom kan ju inte heller må skit om dom får nya skott heller?
Huggorm
Det låter som brist på klorofyll, många buskar och träd reagerar på det viset när dom har ett eller annat problem. Det kan ändra sig på en dag, plötsligt blir bladen gröna.
Emilyp
Går det att ge dom det ( klorofyll)?
Huggorm
Nej, det måste dom skapa själv i såna fall.
Emilyp
Ok då får jag vänta och se
Tack
Gunilla T
CITAT (Emilyp @ 08-07-2016, 11:39) *
Går det att ge dom det ( klorofyll)?

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-...ar-fotosyntesen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon