Full version: Bladen uppätna
Cson
Något har ätit upp bladen på mina krusbärs- och röda vinbärsbuskar, men inte på de svarta vinbärsbuskarna och hallonen.
* Vad är det för ohyra?
* Kommer buskarna att överleva?
* Om ja: Vad ska jag göra för att bladen inte ska bli uppätna nästa år?
* Om nej: Kan jag plantera nya buskar på samma plats nästa år?

/Rolf
Gunilla T
Allt som växer i vår natur och i våra trädgårdar har fiender, de växter som saknar fiender brukar själva bli ett problem. När något blir kalätet på kort tid kan det vara någon form av bladstekel som har olika favoriter som de håller sig till.

Googla på vinbärsstekel och krusbärsstekel för information och ev. åtgärder. Jag tror buskarna överlever.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp lär vara en stekel ex. krusbärsstekeln finns det gott om iår och den går även på vissa vinbär. De kan ha 2 generationer/år och återkommer ofta. Busken grönskar igen efter kalätningen. Själv fick jag bukt med dem genom att i 2år kolla buskarna regelbundet från våren och framåt och sedan mosa larver så fort jag såg att det började bli tuggat på bladen, de är mindre äckliga att mosa när de är hyfsat nykläckta jämfört med när de hunnit äta sig rätt stora
Cson
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-07-2016, 21:58) *
Själv fick jag bukt med dem genom att i 2år kolla buskarna regelbundet från våren och framåt och sedan mosa larver så fort jag såg att det började bli tuggat på bladen, de är mindre äckliga att mosa när de är hyfsat nykläckta jämfört med när de hunnit äta sig rätt stora
När det började bli kalätna kvistar så letade jag förgäves efter kryp som kunde ha gjort det. Vad har de för färg? Hur stora eller små är de?
/Rolf
Åsa, mälardalen zon 2
De är små och gröna, såhär ser de ut när de är rätt stora.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon