Henrik91
07-07-2016, 17:05
Hej alla trädgårdsentusiaster. Jag planterade en prunus accolade för cirka 2 månader sedan och jag är lite
orolig över att den inte växer som den ska. Själva kronan har växt lite och det kommer rikligt med blad men på sidorna av stammen så verkar det inte växa, inte alls på vissa ställen. Det kommer inte grenar runt hela stammen. Någon gren längre ned har dött.
Vad kan jag göra för att den ska må bättre och överleva? Jag använde lite Weibulls gödsel för några dagar sedan. Jag har börjat vattna med trädgårdsslang som jag lägger i jorden och låter det droppa jättelite i 40 min. Förut så vattnade jag bara med slang på ganska lågt tryck men jorden flyttade lite på sig så jag antar att droppmetoden är bättre. Jag tog lite bilder men det var ganska blåsigt. Min zon är IV. [attachment=85491:accolade_1.jpg]
En närmre bild
[attachment=85492:accolade_2.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
07-07-2016, 20:54
Du planterade ju bara för 2mån sedan ofta behöver de ju få rota sig innan de sätter fart att växa så det kan ju vara normalt. Det jag skulle göra är att ta bort mycket mer av gräsmattan runt trädet ett nytt träd mår inte bra av att konkurrera om vatten med en gräsmatta. Inget mer gödsel bara se till så det har vatten och känn efter hur vattenläget är längre ner i jorden ibland när det är varmt kan det tyckas att det regnat mycket eller att man vattnat väl men det kan ändå vara torrt längre ner.
Vet inte riktigt hur du gjorde när du planterade men gjorde du bara planteringshålet så litet som öppningen i gräsmattan indikerar kanske det var i minsta laget, då kanske du ska gräva upp runt trädet och jordförbättra den befintliga orden el dyl. +Jag antar att du skar upp ev. rotsnurr annars kan det vara orsak till dålig tillväxt hus träd.