Full version: Vitlök
myskmadra
Mina höstsatta vitlökar har nu blast som är ca 30 cm hög. Vad göra nu?
Behövs verkligen mer gödsel när den ändå växer så bra? Eller ska jag vänta lite? Ska den kupas?
Maria i Helsingborg
Det låter som vår vitlök.....
OM jag inte misstar mig så tål löken säkert lite gödning nu - tänkte själv lägga på lite - det är nog en sak att ha kraft att skjuta blast men en helt annan att sätta fler lökar. Men kupa den har jag inte haft en tanke på..... wink.gif
Unn
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-04-2004, 18:10)
Men kupa den har jag inte haft en tanke på..... wink.gif

Inte jag heller huh.gif ....kupar para potatis och purjo (Knappt det om sanningen ska fram - hinner lixom inte....purjon ska få hushållspappersrullar på sig i år...)....
Unn
Maria i Helsingborg
CITAT
kupar para potatis och purjo (Knappt det om sanningen ska fram - hinner lixom inte....

Tror jag det som du far! smile.gif
Välkommen hem igen - hoppas att ni hade det härligt, stora som små.

Syrenén står på parad här. Det blev jättebra, tycker jag och maken. Grannen har inte yppat ett ord! blink.gif Och vi som gjorde hela arbetet.....

Snacket om att "det går lika bra att sätta kaprifolsticklingarna i vatten som i jord" tror jag inte längre på......knappt de klarade sig någonstans hos oss. Hur går det hos er?

Nu blev ju inte detta ett svar på inlägget.....
Men det har säkert hänt andra också rolleyes.gif
Unn
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-04-2004, 18:35)
Snacket om att "det går lika bra att sätta kaprifolsticklingarna i vatten som i jord" tror jag inte längre på......knappt de klarade sig någonstans hos oss. Hur går det hos er?

Min teori är att det är bättre att jordslå sticklingar än att sätta dem i vatten när man är på flygande fot ganska ofta....Mina små kaprifoler grönskar vid basen.....nu står de små vid nordgaveln i sin kruka och nog kan jag ana lite livskraft och jävlaranamma hos dem, Tack Maria smile.gif De ska ut på friland inom kort, så får vi se vad de blir av dem till hösten-

(Jo, vi överlevde utlandet - sticklingar i bagaget blev det

rolleyes.gif ) Unn
Ingrid på Västkusten
Gödsel = hönsgödsel samt vatten - that's it. ingen kupning då stör man rötterna,

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Min nysatta franska utbuade plantering är 15 cm och ser riktigt fin ut. Jag strör bara på lite KÖPT "kossa" och vattnar.
myskmadra
Jahapp! Då blir det till att skaffa nåt lass hönsgödsel Ingrid! "jätteodlingar" biggrin.gif
Och inte kupa. Jag längtar efter de vackra flätorna jag ska göra till hösten.
Britt-Marie
Hej.
Jag har också vitlök i trädgården, men JAG GÖR INGENTING. Låter bara klyftorna växa själv utan gödsling. Bara lite vatten om det skulle bli FÖR torrt. Har satt ner helt vanlig, överbliven, vitlök.
Blir bra!!
MRLINDELL
Britt-Marie, du gör helt rätt om man vill ha godare vitlökar. Göder man mycket blir resultatet ändå mest blast. Vitlöken växer till sig ändå.
Det gäller i princip alla grönsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon