Sandhamn Flower Power
11-07-2016, 19:15
Nu har ju Kärleksörten fått blomknoppar men de är bruna och tittar jag i nära håll, så är blomknopparna fylld med kaffeliknande svarta korn. Det finns även in i tjälkarna.
Någon som har erfarenhet?
Hur bekämpa?
Vad göra?
Åsa, mälardalen zon 2
11-07-2016, 21:37
Gissar det är avföring du ser från nån larv det finns ex. flera fjärilsarter som går på kärleksört. Det är inget man kan göra då de ätit, lämnat avföring och sedan inte finns kvar på plantan troligtvis förpuppar de sig nånstans
Sandhamn Flower Power
12-07-2016, 05:24
Tack för din feedback.
Jag förstår att det är för sent nu men tror du att jag kan göra något innan för att de inte skulle komma och äta?
Jag har en stor slänt täckt med kärleksört och daggkåpa.
Vore synd om alla Kärleksörten blev angripna.
Om det är fjärilslarv, kommer det sprida sig?
En annan sak jag märker är att det är otroligt många spindlar i planteringen...
Tänkte först att det är de som lägger sina ägg kanske och sedan bygger sina nät mellan bladen.
Gunilla T
12-07-2016, 07:20
Allt som växer och lever i vår natur har även fiender för att upprätthålla den nödvändiga balansen, utan fiender kan växterna själva bli ett problem.
Många insekter har specifika värdväxter som de föredrar för sin fortplantning, det är inget man kan göra något åt. Nästa år kanske inget händer och kärleksörten klarar av angreppen.
Spindlar är rovdjur och goda medhjälpare i våra trädgårdar, var rädd om dem.
Eva i Skåne
12-07-2016, 08:09
Jag har kärleksört på ett par olika ställen. På ett av ställena blir dom alltid uppätna av larver, jag upptäcker dom för sent, men har klämt ihjäl många. Jag tror att det finns puppor som övervintrar i jorden eftersom samma plantor angrips nästa år igen.
I år hann dock rådjuren före larverna

så det är strid om "godsakerna"
Sandhamn Flower Power
20-07-2016, 11:15
Tack alla. Det här hjälpte mig verkligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.