HelenaLJ
Jag ska köpa äppelträd till trädgården. Planen är att köpa två stycken som pollinerar varandra. Problemet är att jag inte har så mycket plats i den delen av trädgården. Ett alternativ är att jag köper två pelarträd som får plats utan problem. Andra alternativet är att jag köper två vanliga äppelträd, och försöker hålla dem inom rimlig storlek. Gräsmattan där jag vill plantera dem är 7 meter bred och 5 meter djup, och avgränsas på två sidor av liguster häck och på två sidor av trädgårdsland, liten uteplats och mer gräsmatta. Det får inte bli för trångt där eftersom vi ofta går ut från trädgården på den sidan. Att jag har svårt att välja beror på att jag reagerar lite allergiskt på vissa äppelsorter och därför nog helst vill välja träd med sorter som jag vet passar allergiker. Jag hittar ingen information om detta när det gäller pelarträd, men jag har koll på sorterna när det gäller vanliga äppelträd. Ex på sorter jag är intresserad av är Katja, Discovery, Filippa, Ingrid Marie.

Jag vet att det finns olika grundstammar, men de allra mest svagväxande verkar jobbiga eftersom de alltid måste stödjas och vattnas vid torka.

Min fråga till er är hur stora jag kan räkna med att äppelträd av vanlig sort blir. Vad blir diametern på kronan om jag håller dem beskurna?
Aqvakul
Hur stora de blir beror främst på grundstammen men också på sort. Att tränga in två träd (normal grunstam) på den begränsade ytan , där de också ska samsas med andra växter och gångytor, kommer knappast att funka. Jag skulle absolut, om du bor i någotrlunda gynnsam växtzon, välja svagväxande grundstam. Fördelen med mer svagväxande underlag är också att trädet bär frukt tidigare. Jag gillar dina sortföslag!
*Stintan*
Du kan alternativt köpa ett familjeträd som det är flera äppelsorter inympade på.
HelenaLJ
Tack för era tips! Jag bor i Skåne så svagväxande grundstam fungerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon