lisselbo
13-07-2016, 14:31
Hur ser man egentligen skillnad mördarsniglar och skogssniglar? Googlar man så ser dom ju i stort sett lika ut.
Natur liv
13-07-2016, 18:57
Om du inte ser skillnad på dem har du antagligen bara den svarta skogssnigeln hos dig. Den spanska skogssnigeln (som vi till vardags kallar mördarsnigel) är tydligt rödbrunare.
Gunilla T
14-07-2016, 06:46
Det finns brun skogssnigel också som liknar den spanska skogssnigeln men som vuxen blir "spanjorerna" större.
Ett tecken på att man fått spanska skogssniglar i trädgården är mängden, om det plötsligt börjar likna en invasion kan man utgå från att det inte är den svenska snigeln.
Åsa, mälardalen zon 2
14-07-2016, 07:17
Man kan inte gå helt på utseendet eftersom de ju korsar sig. Man kan behöva dissekera dem för att se exakt vilken art man har. Man kan få dem artbestämda se länk
http://www.gnm.se/sv/Vastarvet/Verksamhete...episerver_58453
Aqvakul
08-08-2016, 00:20
Jag har knappt haft några mördarsniglar alls i år. Minskningen är drastisk. Inte ens en del regn och mycket fallfrukt har lockat dem hit. Underbart! Någon som har liknande erfarenheter?
catlady
08-08-2016, 00:31
Nej, vi har haft massor. Mitt paket "Snigelfritt" tog slut för ett par veckor sedan, men jag har märkt att saltsträngar kan hålla dem borta från det mesta (dock ej för nära växter!).
Gossen Ruda
08-08-2016, 07:38
Kraftig minskning av bruna sniglar i år. Troligen pga torkperioderna.
Mjärden
09-08-2016, 17:05
I år är det ett "normalt" snigelår bara lite jämfört med förra årets invasion. Jag har en bok, där jag för in varje dags "snigelskörd" dvs hur många jag klipp huvudet av.
8/8 2015 -- 12900 st
8/8 2016 -- 1660 st
Det är siffror som visar att förra årets enorma förekomst av mördarsniglar var utan motstycke med siffror, som jag hoppas aldrig kommer i närheten av. De sista åren, då jag haft snigelklippning som min egenpåtagna uppgift har antalet legat mellan 1000 och 3000 st, vilket jag betraktar som normala snigelår.
De flesta mördarsniglar är mörkbruna även om det finns en och annan ljusbrun har tom sett en korsning mellan mördar och tigersnigel. Att tigersniglar bara skulle nöja sig med döda växtdelar stämmer inte, så en och annan sådan stryker med även om det känns läbbigt att klippa dem.
Sen tror jag att man vinner på att eliminera så många som möjligt i augusti månad, då det verkar som om de parar sig i stor omfattning denna tid, iaf är det vad jag har märkt. Så förra årets snigeljakt i augusti kanske jag har haft nytta av i år..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.