georgis
Hittade ett par fina björnbärsbuskar från skogen. Kan jag gräva upp de och plantera de hos mig för det är ju ingens?
Åsa, mälardalen zon 2
Skog brukar ha ägare = markägaren. Vi har allemansrätt vilket ger oss rätt gå i skogen även om den ägs av kommunen el privat markägare och vi får plocka bär och svamp men inte gräva upp växter då måste man fråga markägaren om lov.
georgis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-07-2016, 16:10) *
Skog brukar ha ägare = markägaren. Vi har allemansrätt vilket ger oss rätt gå i skogen även om den ägs av kommunen el privat markägare och vi får plocka bär och svamp men inte gräva upp växter då måste man fråga markägaren om lov.

Hej Åsa! Ligger inte direkt i skogen men ligger precis intill ett koloniområde. Busken tillhör inte koloniägaren men vem tillhör busken då? Kan jag fortfarande gräva upp den?
Aqvakul
Nej, du har ingen laglig rätt till det.
*Stintan*
Man får aldrig gräva upp något på annans mark utan att fråga om lov. Marken tillhör alltid någon.
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis arrenderar koloniföreningen marken av nån gissar att även angränsande skogsdelar tillhör samma person så det är den du ska kontakta då. +Det kan ju hända att koloniföreningen har gjort något viltbuskage i kanten av sitt område med trädgårdsväxter som folk ändå tänkt slänga, i våran odlarförening har vi satt en massa buskar och björnbär längs cykelvägen som går längs med vårat område för att hindra att folk cyklar, promenerar in bland lotterna. Det ser vilt ut men det är planerat att vara så, björnbären där står ju inte på nåns lott men det står på den del som föreningen arrenderar. Så skulle nån få för sig att gräva upp buskar i den vilda delen vi planterat så stjäl ju den personen från hela föreningen = alla medlemmar som är med i föreningen.
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon