Jag har den stora glädjen att ha fått ett gäng digitalis (fingerborgsblommor) att blomma på mitt uteplatsbygge. Jag grävde bord gräset förra året och i år tänkte jag lägga på grus och plattor. Men någon digitalis i närheten hann skicka iväg ett gäng fröer och nu blommar blommorna så vackert. Jag vill ta tillvara på dem. Jag har hört att de inte tycker om att planteras om, så jag undrar hur jag ska göra.
Kan jag ställa ett gäng krukor med jord under blommorna så att de självsår sig i dem? Om jag ska ta tillvara på fröna, hur gör jag då? Fröna sägs ge bladrosetter första året, för att blomma året därefter. Bildas bladrosetter i år av de blommor som blommar nu eller ligger fröna på backen över vintern för att bilda bladrosetter först nästa år?
Blommorna passar så bra vid mitt gamla torp och de har en extra betydelsefull dimension med tanke på att bonusdottern äter hjärtmedicin bestående av just digitalis. Jag känner alltså till att den är giftig, bara att äta ett par blad kan vara dödligt. Men för bonusdottern är de livsuppehållande.