arneja
Hej! Upptäckte idag att det hade byggts en stor myrstack (3 dm hög minst) inne i en av mina rosenbuskar. Vet inte hur länge den varit där eftersom den inte syns alls utifrån. Vad händer med rosen om jag häller på massor med Myrr? Kan man spola bort det hela med vattenslangen. Tips mottages tacksamt.
Gunilla T
"Massor med Myrr" hör inte hemma någonstans i vår natur. Myrr är ett systemiskt preparat, baserat på Imidacloprid som tillhör gruppen Neonicotinoider och är förbjudet av EU (försök) sedan några år tillbaka men av någon anledning säljs det fortfarande till privatpersoner. Anledningen till förbudet är att man misstänker att Neonicotinoider är en av orsakerna till humle- och bidöden. Skadar även vissa fågelarter.

Du kan pudra ut en stor påse kanel, vattna på och upprepa det hela några gånger. Garanterat giftfritt för allt som lever men myrorna gillar det inte och flyttar.
Gossen Ruda
Vad är det för myror? Storlek och färg exempelvis?

@Gunilla T. Du kanske skulle uppdatera dig lite. Min Myrrburk innehåller Deltametrin som är en pyretroid och som inte är speciellt farlig.
arneja
Hej! Myrorna är pyttesmå och brunsvarta
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2016, 19:50) *
@Gunilla T. Du kanske skulle uppdatera dig lite. Min Myrrburk innehåller Deltametrin som är en pyretroid och som inte är speciellt farlig.

Ja, det har du rätt i, jag antar att man bytt ut det verksamma ämnet Imidakloprid efter att EU förbjudit ämnet i naturen. Detta pågår ju hela tiden allt eftersom man konstaterar giftigheten hos godkända biocider så står producenterna redo och byter ut ämnet till något annat. Många lever i tron att det som är godkänt är ofarligt men det är långt i från sanningen. Kemikalier reagerar med varandra och det är omöjligt att kontrollera alla effekter eftersom vi omges av tusentals kemikalier, cocktaileffekten kallas det.

Ett annat bekymmer är att folk inte tar sig tid att läsa instruktionerna på förpackningen, står det att det bara får användas inomhus så finns starka skäl för det men man struntar i ansvaret.

Vid en snabb googling på Deltametrin hittade jag denna artikel, notera att damen själv frånsäger sig ansvaret`" när ingen sa nå´t "

http://www.dt.se/allmant/dalarna/katter-fo...de-av-anticimex
Gossen Ruda
CITAT (arneja @ 15-07-2016, 10:19) *
Hej! Myrorna är pyttesmå och brunsvarta

Ja, då är det den myran som brukar kallas Trädgårdsmyra eller Svartmyra. Lasius niger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon