Full version: Döda lökar
Mjärden
Jag rensade igår mitt lökland, gul lök och silverlök, och upptäckte många vissnade lökar, ung 50 st rensade jag bort. När jag drog upp dem så saknade de rötter och var mjuka eller urgröpta. Vid närmare studie upptäckte jag ung 3-4 mm långa maskar, som hade ätit upp löken. Först blev jag lite ledsen, men tänkte att tur att jag hittade dem och att det varit nematoder, som är så svåra att bli av med.

Min teori är att dessa maskar kommit med hästgödseln, som jag lade på och grävde ner i höstas. Jag har odlat lök i denna lott i 20 år men aldrig varit med om något liknade, kanske några st/år som vissnat. Jag lade lökarna i komposten med renset, undrar om det var dumt ifall de klarar sig i komposten.
Mjärden
Idag kollade jag på några lökar, som jag rensat bort, men kunde inte upptäcka en enda mask. Undrar vart de tagit vägen eller såg jag fel igår ?
Åsa, mälardalen zon 2
Nematoder är det inte man brukar behöva mikroskop för att se dem.
zarda
Det kan inte vara lökflugan?

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T025/FVT025.HTM

//Caisa
Mjärden
Det kan vara lökflugan, gödlade med hästgödsel, många maskrosor i grannlotten (som jag sedan tog över och tog bort)
Hittade idag två lökar med larver, i den ena var larven vit, i den andra brun. Kanske man borde "krossa" löken mot en sten innan man lägger den i komposten för att minska förökning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon