Full version: pensionärsliv.
malarmaster
Nu har det blivit dags att tänka över livet efter pensionen.
Sverige lockar inte mig längre,vill ha varma vintrar o en stor trädgård som är grön året runt.
Men vilka alternativ finns?
Englands södra delar har alltid lockat,korta vintrar,trevligt folk o idylliska små byar. och så bilar....
kommit hem efter några dagar i Cornwall,såg flera trevliga cottages som hade varit lämpliga att åldras i men brexit skrämmer.
Alltså får man se på fler alternativ,frankrike går bort då jag allmänt är skeptisk till allt franskt.
Italien lockar men heta somrar är ju ett minus,plus är folket,maten o bilkulturen.
Spanien går också bort,kanske norra Portugal?
Kroatien? Grekland kanske? minus här är deras ekonomi där sjukvård m.m inte funkar.
Centraleuropa har i stort samma klimat som Sverige,dvs kalla vintrar även om många länder är sagolikt vackra.
Någon som har tips? Ulf
Huggorm
Frankrike verkar fantastiskt fint, om man kommer bort från de stora städerna som Paris och Marseille. En liten vingård ute på landet hade varit en helt annan ålderdom än en hyresrätt i allmännyttans Sverige. Italien är nog inte heller dumt, speciellt om man kommer upp en bit i bergen.

Men har du övervägt de portugisiska öarna, Madeira eller ännu hellre Azorerna?
malarmaster
jo,har tittat på lite info om madeira,verkar ju vara ett paradis. Men där är man helt beroende på att flyg o båt funkar om man får cellskräck,dvs när man tycker att ön blivit för trång.
Har fått den känslan på Gotland när man inser att landytan är begränsad.
annars finns det ju gott om paradis på öar,Karibien eller kanalöarna.
Men föredrar ändå att vara inom EU just för ev. framtida komplikationer med hälsa o dyl.
Har två kompisar som försökte en vinter i södra Portugal men de sa att det var fruktansvärt fuktigt.
Om de menade boendet eller baren fick jag ingen riktig klarhet i... Ulf
Aqvakul
Det är en oerhörd fördel om man kan språket. Kanalöarna är ju trevliga och de är redan nu utanför EU. Malta?
caprifol
Cypern? Inom EU och enl flera bekanta behagligt klimat, men sommaren är nog väldigt varm förstås. Själv tillbringar jag större delen av vintrarna på Kreta, men kan inte tänka mig att flytta dit på heltid.
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 18-07-2016, 13:45) *
Det är en oerhörd fördel om man kan språket. Kanalöarna är ju trevliga och de är redan nu utanför EU. Malta?

Malta har jag besökt ett antal gånger,på sommaren ökenklimat och det gillar inte jag. Dyrt också....
av temperaturskäl försvinner också södra Italien/sicilien.
Kanalöarna är dyrt att leva på,Jersey kräver t.ex att du har en viss förmögenhet för att få bosätta dig där.
Annars paradisiskt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon