lena:-)
22-04-2004, 14:03
I utkanten av den lilla parhustäppan växer det aspar, eller kanske rättare sagt aspsly som blivit lite mer än sly. Förra sommaren provade jag att ringbarka det ena "trädet" och nu i vår skulle jag titta till det , och det gick rakt av vid ringbarkningen. Hade nog ruttnat eller så. Hur fungerar Aspar?
Blir det massa småaspar om man bara sågar ner dom? Skall jag ringbarka dom och isåfall när och hur länge innan man tar ner dom (himla trist att ha en hop med kala småträd. Träden är fulla med kaprifolrevor som slingrar sig tjock, kanske kaprifolen kan ta över grönskan i västa fall.
Svar önskas till " gräver bätttre än skördar"
Tar man ner dem så kommer det nya skott. Men är det många så är det inte realistiskt att ringbarka heller. Har man tillgång till röjsåg så kan man gå över området med en sådan ett par ggr/år, eller om man har tillgång till får! Men frågan är också om du vill bli av med alla ? Ett alternativ är ju att ta bort endel, men låta några växa upp. Då skuggar de uppväxande och minskar på så sätt antalet nya skott.
Hannele
22-04-2004, 15:18

Asp-sly ska man vara rädd om.
Asp skjuter alltid rotskott om de tas ned i större partier, även om man tar ned dem i maj-juni när de skickar minst skott från rötterna.
Om man siktar på totalutrotning av asp kommer beståndet att försvara sig oavsett metod... Om man ringbarkar ett stort område kommer en hel del rotskott.
Men om du ringbarkar ett litet bestånd per år kan du lyckas väl med urglesning, så att du om ett antal år endast har några få kvar. Satsa på att ringbarka ett par hela bestånd i taget. Tills vidare kanske du kan hjälpa kaprifolerna att klättra uppåt stammarna, kan bli en vacker skog!
Det tar 2-3 år normalt för aspens rotsystem att dö innan du kan fälla asparna. Under de åren använder de reservenergin för att utveckla blad, men roten försörjs inte. När trädet inte utvecklar blad kan du utan rotskottsvarning ta ned trädet.
Att aspen du ringbarkat gick av kan ha berott på att du ringbarkade för djupt. Du behöver bara komma in en bit under barken för att stoppa näringstillförseln till roten. D'äremot behöver man med asp göra ett bredare ringbarkningsband än med andra trädslag, ca 30 cm minst, för att kambiet (tillväxtskiktet) ovan och nedan ringbarkningen inte ska valla över.
22-04-2004, 18:59
Det verkar vara ett digert arbete som fodrar tålamod...kanske skall ringa kommunen och flirta lite, det är deras mark och sannerligen behöver det rensar..Kanske skall man titta ut en liten "sparasp" att sätta sekatören i...
Bara vårvärmen återvänder....
Hannele!
Hur lång tid har det tagit att få till denna lilla underbara asp?
Mvh
Fenja
Hannele
22-04-2004, 21:51
CITAT (Fenja @ 22-04-2004, 21:51)
Hannele!
Hur lång tid har det tagit att få till denna lilla underbara asp?
Mvh
Fenja

Nu är den ca 13 år, men efter 4-5 år är den redan tät och fin.
Den har helt underbart vacker bark på stammen.
Det fanns en 'kompis' alldeles intill, den ringbarkade jag
ett par år innan jag sågade bort den.
Snygg formklippning Hannele! Det här trädet kan leva länge med sådan fin, regelbunden klippning.
Tack Hannele!
Ska genast ge mig ut och fånga en liten asp!
Mvh
Fenja
@Cilla
CITAT
Asp skjuter alltid rotskott om de tas ned i större partier
Om jag tar ned ett par stycken, så bildas alltså inga rotskott?
CITAT
Om man siktar på totalutrotning av asp kommer beståndet att försvara sig oavsett metod
Hur vet asparna det?
Det finns fler frågor , men jag nöjer mig med dessa fn.
Risken/chansen att rotskott ska bildas om man fäller få i taget är mindre än om man tar många på en gång. Minst risk för rotskott är om man ringbarkar, men gör man det i stor skala på en gång ökar risken/chansen för rotskott.
Asp växer ofta i klungor, där några lever med samma rotsystem pga de är sprungna ur rotskott från varandra. Skogsbrukare brukar råda att man ringbarkar en klunga i taget om man vill minska rotskottsbildning. Själv har jag glesat aspbestånd genom att ringbarka en här och en där ur vad jag tror har varit olika klungor (med olika rotsystem) och det har fungerat hyfsat bra.
Ja - det är en kul fråga - hur vet träden att de vill fortsätta att leva och hur känner de att deras överlevnad är hotad? Det finns många intressanta svar på detta! Men kanske är din fråga enkelt biologisk: När trädens rötter inte försörjs av bladen, har vissa arter utvecklat en snabb förmåga att skicka upp nytt som kan ge blad och försörja rotsystemet, dvs borga för överlevnaden. Aspar har en god och välutvecklad sådan förmåga.
hmm... måste undersökas närmare.
fiffigafrun
26-04-2004, 17:21
Hmm, funkar detta med ringbarkning även på väldigt stora aspar? Sydost om vår tomt har vi en rejäl aspdunge (inkl några stora granar). Asparna som står rätt glest på kommunens mark är rejält stora säkert 15-17 m höga och skymmer solen fram till lunch o även till em på vissa ställen av tomten.
Rakt i söder står en riktig bjässe som gör att solen knappt kommer in på tomten på våren (= snön ligger kvar urlänge). Kan det funka att ringbarka denna för att den ev ska dö? Vill nog däremot inte att den bara ska tippa knall o fall för det kan bli en smärre katastrof. Men kommunen kanske tar ned den om tipprisk finns tänkte jag...
/Karin
Ja, samma princip gäller för stora askar som för mindre (se ovan om att inte ringbarka för mycket på en gång mm), med den skillnaden att en större ask tar flera år på sig att självdö (för rotsystemet att dö), ca 2-4 år. det är när bladen inte utvecklas längre man kan ta ned den utan att få mängder av rotskott.
Om man ringbarkar så att man tar bort bark + det tunna lagret strax innanför utgör aspen ingen större fallrisk än innan den var ringbarkad. När rotsystemet dör finns fortfarande spänst i veden en lång tid framöver.
fiffigafrun
26-04-2004, 22:42
Hmm, ungefär hur bred måste man göra ringbarkningen för att det skall funka? 10 cm, mer eller mindre?
Och hur skall man dölja det för kommungubbarna mån tro? Kan tänka att jag lätt blir misstänkt för dådet annars...
Jag kanske är hemskt som planerar detta "trädmord" på kommunens mark men denna asp är verkligen ett högt as som står rätt i söder. Skymmer delvis våra solfångare på taket dessutom och så finns det hundra andra aspar brevid som kommer att få stå kvar.
/Karin
CITAT (fiffigafrun @ 26-04-2004, 23:42)
Hmm, ungefär hur bred måste man göra ringbarkningen för att det skall funka? 10 cm, mer eller mindre?
Och hur skall man dölja det för kommungubbarna mån tro? Kan tänka att jag lätt blir misstänkt för dådet annars...
Jag kanske är hemskt som planerar detta "trädmord" på kommunens mark men denna asp är verkligen ett högt as som står rätt i söder. Skymmer delvis våra solfångare på taket dessutom och så finns det hundra andra aspar brevid som kommer att få stå kvar.
/Karin
Varför inte ringa "kommungubbarna" och fråga om de inte kan komma och ta ner jätteaspen? Så gjorde min dotters man när de hade problem med en stor björk (den stod utanför tomten) och skuggade stora delar av deras tomt. Det dröjde inte länge innan trädet var nersågat och bortforslat.
Ringbarkning av asp måste göras brett, annars vallar det över. Minst 20 cm, för att vara på säkra sidan bredare än så.
Om inte andra grannar vill ha trädet där kan du kanske få gehör hos kommunen att ringbarka aspen, särskilt om det inte är enda aspen i området. Vill kommunen att det ska stå ett träd där kanske du kan föreslå återplantering av ett lägre träd, när aspen dött och inte skjuter rotskott längre.
27-04-2004, 18:03
Idag har jag gått loss på asparna.....men inte tagit så djupt i barken som första gången. Två större aspar har offrats...slyn har jag klippt ner..en liten har jag klippt till lite. Jag undrar om det växer upp en liten solstol under kronan på den? Lite nöjd med allt arbete, men det var svårt att ta lagom av barken. Nu kan man ligga lugnt i solstolen och fundera på nästa arbete.
jnilsson73
28-04-2004, 17:54
Lämplig tid för ringbarkning av asp är i månadsskiftet juli / aug när energin är samlad i lövverket.
29-04-2004, 10:10
Sätter ut ett almenacksblad å säger at det e sista juli idag....
Jag tänkte som så att om man gör det nu så går all kraften åt att sätta löv och så rötterna får mindre...........och mindre
Får lite tid att fundera över resterande aspar....om dom ska va kvar eller inte ........
Tydligen lever mitt motto av egen kraft "-fort men fel"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.