Peterhannah
Hej,

vår ligusterhäck är från 2011 och för ca: 10 dagar sedan såg jag att bladen börjar se konstiga ut. Små bitmärken och färgändringar. Se bifogade filer.

vet någon vad detta är och framförallt vad man kan göra?

[attachment=85572:unnamed.jpg]

[attachment=85573:unnamed__1_.jpg]

tacksam för hjälp,

mvh Peter och Hannah
Gossen Ruda
Förmodligen någon insekt, kanske skalbaggar. Göra? Inget, det är sånt som händer. Häcken klarar sig och det kommer nya fina blad nästa år.
Peterhannah
Tack för snabbt svar :-) Då låter vi den vara. Har dock inte sett något djur på bladen, utan befarade någon svampsjukdom eller annat.

MVH Peter
Gossen Ruda
Det kan vara lite värre än vad jag skrev för gnagen kan vara efter öronvivel och den kan vara besvärlig att bli av med. Googla på den så kan du läsa massor. Det är dock ingen svanpsjukdom som drabbat buskarna, det finns en del sekundära angrepp men det är efter gnagen.
Aqvakul
Öronvivel, absolut min första tanke!
Peterhannah
Gossen Ruda och Aqvakul, efter nattvandring så är det till 100% öronvivel vi har att göra med! Jag har gått åt dessa "baggar" manuellt lite ikväll, men känns lite som att leta mynt i en höstack. Har ni några tips för att bli av med detta? och hur allvarligt är detta, problem i år eller återkommande efter säsong?

Mvh Peter och Hannah
Aqvakul
Jag har haft det på rhododendron, men inte i den omfattningen och då har jag inte märkt att växten tagit skada. Får väl anta att mängden bladklipp från skalbaggen, motsvaras av mängden rotangripande larver. Det finns nematoder som angriper larverna, men de har väl främst används i växthusodling. Till en hel häck måste det gå åt mängder. Om det hade handlat om några mindre unga buskar, kunde man grävt upp dem och befriat dem från jord och larver. Men en hel häck. Några verksamma kemiska bekämpningsmedel känner jag inte till. Dessutom bör man helst undvika sådana i trädgården. Försöka rensa manuellt, ev. vattna ut nematoder, hoppas på en grym vinter kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon