Full version: ECO-plugg
Ålgryte
Ett plommonträd togs bort tidigare i våras och stubben har fått eco-pluggar i sig.

Nu upptäcker jag att de angränsande vildplommonen förlorar sina blad men är fulla av frukt!? Träden ser halvdöa ut... Tidigare år har fåglarna tagit den mesta frukten, men inte i år!??
Är bären på träden giftiga?
Huggorm
Kanske är vildplommonen helt enkelt rotskott från ditt nedsågade plommonträd? I såna fall kan du ha allvarligt skadat även de plommonträden med dina ecoplug. Undvik att använda gift i trädgården om det går i framtiden, det kan få sådana här tråkiga konsekvenser. Det är bättre att gå ut två minuter i veckan med en sekatör och klippa bort eventuella stubbskott.
Ålgryte
Jag håller helt med dig Huggorm - så lite gifter som möjligt i trädgården!

Tyvärr fick inte jag bestämma över plommonstubbens öde... Jag ville inte ha pluggar i den eftersom jag misstänkte att rotskotten skulle försvinna!

Päronstubben är övertäckt med svart plast enl. ditt tips. Plommonstubben tyckte jag kunde vara kvar orörd eftersom den inte "är ivägen".

Men nu till min undran: Är frukten på de döende rotskotten giftig?
Gunilla T
Tror som Huggorm att de träd som skadats har ett gemensamt rotsystem med stubben som fick eco - plugg.

Det verksamma ämnet i eco - plugg är glyfosat, samma som i Roundup. Glyfosat är ett systemiskt preparat som tas upp av hela växten, även blommor och pollen och därmed även av frukten.
Gossen Ruda
Frukten innehåller nog glyfosat men tänk på att medlet spridits i hela växten och dessutom giftverkan på människor är mycket låg. Frukten går säkert att äta utan risk, om man vill.
Ålgryte
I år hänger frukten kvar på de kala grenarna mot alla andra år då fåglarna har haft kalas. Kanske är det inbillning, men jag tycker inte jag hör lika många skränande skator nu.... Värmen och torkan bidrar.

Den pluggade stubben ser dock helt opåverkad ut! Tanken hos pluggaren var att den skulle försvinna! Men det tar nog tid eftersom trädet vuxit rejält under sin 50-åriga existens!
Det visar alla rotskott!

Aldrig mera eco-plugg i min trädgård!!!

PS. Kan jag ta bort pluggarna? Skadan är redan skedd men kanske kan den minskas? De har suttit en dryg månad...l
Huggorm
Stubben försvinner inte för att man pluggar den med ecoplug. Möjligtvis dör den lite fortare och startar förruttnelseprocessen tidigare, men det är ändå en process som tar flera år. Plommon är mycket tungt och hårt trä.

Ingen idé att ta bort pluggarna, det verksamma ämnet skall redan ha brutits ned vid detta laget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon