|
malarmaster
16-08-2016, 10:53
problemet är att EU sitter i knät på erdogan,han skulle lätt bara skicka vidare Syrianer genom Turkiet och europa översvämmas av 1-2 miljoner nya flyktingar. så tills europa bestämt sig för en gemensam flyktingpolitik som kan fungera bör man nog ha bra kontakter med Turkiet . Att bryta kontakter innebär ju bara att Turkiet söker sig nya "vänner" i t.ex Ryssland och mellanöstern och det lär driva Turkiet i en betydligt mer islamistisk riktning . bättre att försöka få Erdogan att återgå till de demokratisträvanden som han gjorde i början av sitt presidentskap eller åtminstone bromsa islamiseringen.
Har under morgonen försökt få en bild av det beslut i förvaltningsdomstolen som rabaldret gäller. Man har med knapp majoritet beslutat att sex från 12 års ålder skall vara tillåtit om flickan godtar det. Det är alltså en eftergift för barnäktenskap som egentligen är förbjudna i Turkiet.Lagen kan börja gälla tidigast januari 2017.Vet dock inte om lagen först måste godkännas i deras parlament.
mot den bakgrunden så har Wallström rätt,det skall påtalas att sex med barn inte skall tillåtas och strider både mot FN:s barnkonvention men också mot EU;s regelverk. nu gäller det att Wallström kan få EU med sig för ett gemensamt uttalande. Turkiets EU förhandlingar bör också stoppas tills situationen i Turkiet lugnat sig. Erdogan har ju iom sina åtgärder mot yttrandefrihet och begränsningar mot andra partier gjort att Turkiet i dagsläget inte kan kvalificera sig till medlemskap.Hans krav på visumfrihet för turkar bör också avvisas. I minusskålen ligger alltså flyktingfrågan.... Ulf
*Stintan*
16-08-2016, 13:18
Det var helt rätt av Wallström att uttala sig som hon gjorde. Men kasta skit innan du vet fakta malarmaster tycker jag du borde hålla dig för god för. Wallström vet vad hon gör!
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-08-2016, 13:26
erdogan är också förbannad på tyskland för att dom uttalade sig också ungefär som sverige.
malarmaster
16-08-2016, 15:12
CITAT (*Stintan* @ 16-08-2016, 14:18)  Det var helt rätt av Wallström att uttala sig som hon gjorde. Men kasta skit innan du vet fakta malarmaster tycker jag du borde hålla dig för god för. Wallström vet vad hon gör! jag har inte kastat skit. jag sa att jag ville ha fakta först innan jag uttalade mig. det fick jag nu i morse genom expressen,övriga medier har inte redogjort för vad som hänt avseende denna nya lag. Svt hade inget i sin nyhetsrapportering och korrespondenten i Turkiet hade inget,vilket i sig är anmärkningsvärt. Dock med Wallströms tidigare klavertramp i minne är jag skeptisk till hennes förehavanden. Just i detta fallet har hon rätt och skall givetvis reagera. Birgitta Ohlsson var tydligen den som var först att reagera och puffade på Wallström. Men nu måste alltså EU gemensamt reagera och sätta press på erdogan. Sveriges röst är liten men gemensamt kan EU påverka så att denna lag måhända inte går i verkställighet.Wallström kan här alltså göra en skillnad genom att verka för ett gemensamt beslut om åtgärder.Men måhända Merkel tar initiativet först. ulf
Jag tror nog att nästan alla kan ställa sig bakom Wallströms yttrande i det här fallet, fast kanske det borde framförts på ett annat sätt. Jag tror inte att Twitter är den bästa kanalen för att föra utrikespolitik.
Sen kan man ju tänka på att lagar är en sak och verkligheten en annan. Flera hundra flickor i Sverige försvinner under sommarloven mellan årskurs sju och åtta samt mellan åttan och nian. Dvs. de förs till föräldrarnas hemländer där de gifts bort. Det är svenska flickor i åldern 12 - 15 år. Vad gör vi åt detta? Hur protesterar vi mot detta? Gita
Jag har läst på lite mera nu och det verkar som både jag ,Margot, Svensk media och opinion förhastat sig en del. Turkeit har i dag en betydligt strängare lagstiftning och straffskala när det gäller sex med/våldtäkt av barn. I Sverige är straffskalan 4 - 14 år beroende på hur grovt brottet är . I Turkiet hr man så vitt jag förstår bara en påföljd, nämligen 16 års straff. Det är tydligen detta man vill modifiera eftersom det inte kan anses rimligt att en 16-åringskall få 16 års fängelse för sex med tex en 14-åring. Gita
Gossen Ruda
16-08-2016, 17:16
Vi protesterar genom att skicka tillbaka resten av familjen till samma hemland. Adjö, ni kan aldrig bli svenskar.
*Stintan*
16-08-2016, 18:02
CITAT (Gita @ 16-08-2016, 18:10)  Jag har läst på lite mera nu och det verkar som både jag ,Margot, Svensk media och opinion förhastat sig en del. Turkeit har i dag en betydligt strängare lagstiftning och straffskala när det gäller sex med/våldtäkt av barn. I Sverige är straffskalan 4 - 14 år beroende på hur grovt brottet är . I Turkiet hr man så vitt jag förstår bara en påföljd, nämligen 16 års straff. Det är tydligen detta man vill modifiera eftersom det inte kan anses rimligt att en 16-åringskall få 16 års fängelse för sex med tex en 14-åring. Gita Så du menar att det är därför dom sänker tjejernas ålder till 12 år? Nej det där låter som en efterhandskonstruktion.
malarmaster
16-08-2016, 18:11
då ingen tydligen kan redogöra för lagändringen som förvaltningsdomstolen beslutat är det ju i princip omöjligt att ta ställning. Den första versionen jag hörde var att domstolen ville ändra straffvärdena,(alltså det som gita skriver) . Expressens version är att man tillåter sex med 12-åringar "om flickan godtar det". Turkarna är upprörda för de anser att väst feltolkar m.m. det innebär att det bara är osäkra uppgifter att ta ställning till... Ulf
CITAT (*Stintan* @ 16-08-2016, 19:02)  Så du menar att det är därför dom sänker tjejernas ålder till 12 år? Nej det där låter som en efterhandskonstruktion. Nej, såvitt jag förstått rätt så sänker de inte tjejernas ålder till 12. Om jag förstått rätt så modifierar man så att det blir olika straff för att våldta ett barn eller om en t.ex 16-årig kille har sex med sin 14-åriga flickvän. Kan du hitta fakta (obs! inte tyckande eller mediaankor) som motsäger mig så är jag beredd att ändra mig. Gita
malarmaster
16-08-2016, 18:24
svd har flera artiklar och där redogörs också för lagFÖRSLAGET. Det finns alltså ingen lag än och den handlar inte alls om att man skall minska åldern. Sex med minderårig är lika förbjudet i Turkiet som här. Det som författningsdomstolen tog ställning till var STRAFFVÄRDET vid våldtäkt. I Sverige har vi redan olika straffvärden för dessa brott där hänsyn tas till offrets ålder och förövarens ålder. Turkiet har bara ett straffvärde,16 års fängelse oavsett. Det var denna ändring författningsdomstolen la fram ett förslag till.Man vill differentiera skalan att bli mer lik europas.
Wallström med flera var tydligen ute och cyklade då man inte tagit reda på fakta. troligen också därför Wallström gömde sig igår när det uppdagades att det var ett förhastat Twitter. hon är dock i gott sällskap då flera andra lyssnat på rykten istället för att först kolla fakta. Fortsättning lär följa... ulf
Gossen Ruda
16-08-2016, 19:04
Det kanske var så att turkarna var onödigt svårtydda eftersom så många har missförstått, om det nu var missförstånd.
CITAT (malarmaster @ 16-08-2016, 19:24)  svd har flera artiklar och där redogörs också för lagFÖRSLAGET. Det finns alltså ingen lag än och den handlar inte alls om att man skall minska åldern. Sex med minderårig är lika förbjudet i Turkiet som här. Det som författningsdomstolen tog ställning till var STRAFFVÄRDET vid våldtäkt. I Sverige har vi redan olika straffvärden för dessa brott där hänsyn tas till offrets ålder och förövarens ålder. Turkiet har bara ett straffvärde,16 års fängelse oavsett. Det var denna ändring författningsdomstolen la fram ett förslag till.Man vill differentiera skalan att bli mer lik europas.
Wallström med flera var tydligen ute och cyklade då man inte tagit reda på fakta. troligen också därför Wallström gömde sig igår när det uppdagades att det var ett förhastat Twitter. hon är dock i gott sällskap då flera andra lyssnat på rykten istället för att först kolla fakta. Fortsättning lär följa... ulf Den här historien visar väl om något hur viktigt det är att kontrollera fakta i den mån det går. Till och med jag själv som för det mestaåtminstone försöker ha mina påstående väl underbyggda lät mig dras med. Nu är ju jag som tur är inte utrikesminister, men visst är det illa att ministern slänger ur sig en massa saker som imte baseras på fakta och där hon brister i kunskap. Lite synd om Margot som i sin iver att vinna politiska poäng rusar iväg och förmodligen som tidigare blir tvungen att backa. Gita
Gossen Ruda
16-08-2016, 19:33
Och hur vet du, med alla dina källor, att Margot skrev sitt inlägg bara för att vinna politiska poäng? Du kan inte tänka dig att det var omsorgen av barnen som drev henne? Typisk politisk smutskastning.
malarmaster
16-08-2016, 21:54
oavsett orsak till att Wallström skrev sitt Twitterinlägg bör man som utrikesminister kolla fakta innan man orsakar diplomatiska förvecklingar.Att andra politiker kan göra det är en sak men inte ett statsråd. Även birgitta ohlsson (L) var ju snabb men inte heller där kollades fakta. tror fan att turkarna blir förbannade och anser sig påhoppade. En utrikesministers första regel är väl att upprätthålla goda förbindelser med utlandet? Att hon tydligen har svårt för islamska länder är ju tydligt.Arabvärlden vill inte se henne,blir hon persona non grata även i Turkiet? Nog bra att ha åsikter som är humana men en utrikesminister måste vara diplomat i första hand. Hade hon gjort enligt protokoll skulle hon snackat med Turkiets ambassadör,det är därför han finns här.Då hade ju fakta kommit fram och en massa strul undvikits. Rapporteringen i media är ju också under all kritik.Endast svd har haft uttömmande artiklar,övriga smyger. ulf
Mjärden
16-08-2016, 22:28
Om det nu är på något annat sätt än den första versionen, varför går man inte ut med ett förtydligande, i stället för att reta upp sig på de i omvärlden som reagerat på att den första versionen.
Eller kan det vara så att de fick kalla fötter och "rättade till" lagförslaget, då de insåg det ohållbara i att det skulle vara fritt fram med sex med flickor ner till 12 år.
Jag tycker inte det finns nån anledning att försvara Turkiet, som du gör malarmästare !
malarmaster
17-08-2016, 06:00
Jag försvarar inte Turkiet,jag är mest förbannad på den disinformation som sprids i olika frågor. Just nu var det alltså ett lagförslag i Turkiet där ingen kollade fakta innan man gav sig på det. media gjorde inget för att klargöra vad bråket handlar om utan det är högst okej att ge sig på Turkiet. Sverige har en ambassadör i Turkiet,utrikesministern har bevisligen relefon,Turkiet har likaså en amdbassadör i Stockholm,även han är nåbar för en svensk utrikesminister eller dennas kansli. Journalistkåren har ju kontakter både i Sverige o Turkiet som kunde upplysa om detta lagförslag. Själv letade jag två dagar innan svd publicerade sina artiklar. Under tiden flög Wallströms felaktiga antaganden över hela europa och blev rubriker i tidningarna.
från Wallström hörs inget,turkarna är förbannade och Sveriges anseende (och Wallströms) har fått sig en knäck.
Jag är medveten om Turkiets inre problem men det är helt fel väg att gå att isolera Turkiet. Turkiet har partier som är demokratiska och vill ha en annan utveckling än den erdogan nu slagit in på. Det gäller alltså att stötta dem,få erdogan att inse att Turkiets väg är västerut,inte tillbaks till en islamistisk medeltid och en diktatur som kan orsaka nya spänningar i regionen. Sveriges utrikesminister tycks skita i diplomati,man går bara på känsla vilket är förödande för en politiker. Man måste se konsekvenser... Ulf
*Stintan*
17-08-2016, 06:34
Vet du ens vad Wallström skrev på Twitter?
CITAT (Mjärden @ 16-08-2016, 23:28)  Om det nu är på något annat sätt än den första versionen, varför går man inte ut med ett förtydligande, i stället för att reta upp sig på de i omvärlden som reagerat på att den första versionen.
Eller kan det vara så att de fick kalla fötter och "rättade till" lagförslaget, då de insåg det ohållbara i att det skulle vara fritt fram med sex med flickor ner till 12 år.
Jag tycker inte det finns nån anledning att försvara Turkiet, som du gör malarmästare ! Nu är det väl ändå inte att försvara om man vill hålla sig till sanningen, eller? Det finns väl tillräcligt många "sanna" orsaker till kritik mot Turkiet. Problemet med Wallström är att hon rusar iväg utan att följa givna regler och "protokoll" för utrikespolitik. Hon saknar enligt min mening de kunskaper gällande diplomati som krävs av en utrikesminister. Även om hon har rätt i sak, tex Saudiaffärer så gjorde väl hennes utspel mer skada än nytta. Sen tycker jag att hon saknar viss känsla för demokrati då utrikespolitiska ärenden enl. praxis bör beredas i utrikesnämnden och förankras i riksdagen. F.ö.vad uppnådde Wallström och Svergie genom hennes förhastade uttalande? Gita
Gossen Ruda
17-08-2016, 08:16
Fast i ärlighetens namn, hur officiellt är ett Twitterkonto? Jag tror knappt att officiella noter skickas via Twitter.
kolonista
17-08-2016, 08:25
Många åsikter om politikers uttalanden som leder till diplomatiska förvecklingar. Jag fasar för om Trump blir USAs nästa president för då får vi nog vara glada om en del av hans uttalanden bara leder till diplomatiska förvecklingar. I det perspektivet blir Wallströms uttalanden en fis i universum.
malarmaster
17-08-2016, 09:00
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2016, 07:34)  Vet du ens vad Wallström skrev på Twitter? jadå,inlägget har varit publicerat i flera tidningar. tyvärr har inte tidningarna sedan tagit reda på fakta. Man jagade hellre rubriker än sanningen. ulf CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2016, 09:16)  Fast i ärlighetens namn, hur officiellt är ett Twitterkonto? Jag tror knappt att officiella noter skickas via Twitter. Nej,just det. Man kommunicerar inte med andra länder via Twitter men allt som skrivs där är kan ju bli officiellt därför bör ett statsråd kanske inte twittra om saker som kan misstolkas eller orsaka tidningsrubriker. Lite mediaträning kanske? Ulf
sparvuggla
17-08-2016, 09:06
CITAT (malarmaster @ 17-08-2016, 10:00)  jadå,inlägget har varit publicerat i flera tidningar. tyvärr har inte tidningarna sedan tagit reda på fakta. Man jagade hellre rubriker än sanningen. ulf Nej,just det. Man kommunicerar inte med andra länder via Twitter men allt som skrivs där är kan ju bli officiellt därför bör ett statsråd kanske inte twittra om saker som kan misstolkas eller orsaka tidningsrubriker. Lite mediaträning kanske? Ulf All heder och ära till Margot. Däremot finns det andra som twittrar lite för mycket och om fel saker om man säger det snällt............ http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/683934...ildts-skandaler
CITAT (sparvuggla @ 17-08-2016, 10:06)  All heder och ära till Margot. Däremot finns det andra som twittrar lite för mycket och om fel saker om man säger det snällt............ http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/683934...ildts-skandalerHeder och ära??? Har hon backat och medgett att hon förhastat sig? Gita
Gossen Ruda
18-08-2016, 08:22
Det verkar vara lite mer än lovligt tvetydigt från Turkiet. Tydligen anser man att det skall vara ok från 12 år om samtycke finns. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turk...ritik-1.3706163
*Stintan*
18-08-2016, 09:59
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 09:22)  Det verkar vara lite mer än lovligt tvetydigt från Turkiet. Tydligen anser man att det skall vara ok från 12 år om samtycke finns. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turk...ritik-1.3706163Ja och det är ju det Wallström reagerade på. Ni som tycker att hon gjorde fel kanske tycker det är ok med barnäktenskap också.
malarmaster
18-08-2016, 10:27
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 09:22)  Det verkar vara lite mer än lovligt tvetydigt från Turkiet. Tydligen anser man att det skall vara ok från 12 år om samtycke finns. http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/turk...ritik-1.3706163har du läst artikeln ? Om så är fallet förstår jag inte ditt inlägg.Nej,det står inte att det är tillåtit att ha sex med minderårig,man upphäver inga lagar avseende det. det handlar om straffvärdet,inget annat. F.ö en lagstiftning som vi i Sverige redan har. sedan kan man givetvis rikta kritik mot att man inte ivrigare bekämpar barnäktenskap som ju förekommer men som i lag är förbjudna. Det förekommer ju lite ologiska resonemang,om en lag säger att det är förbjudet med sex med minderårig kan ju inte en annan lag tillåta det?
*Stintan*
18-08-2016, 10:54
CITAT (malarmaster @ 18-08-2016, 11:27)  har du läst artikeln ? Om så är fallet förstår jag inte ditt inlägg.Nej,det står inte att det är tillåtit att ha sex med minderårig,man upphäver inga lagar avseende det.
det handlar om straffvärdet,inget annat. F.ö en lagstiftning som vi i Sverige redan har. sedan kan man givetvis rikta kritik mot att man inte ivrigare bekämpar barnäktenskap som ju förekommer men som i lag är förbjudna. Det förekommer ju lite ologiska resonemang,om en lag säger att det är förbjudet med sex med minderårig kan ju inte en annan lag tillåta det? I Turkiet går det säkert bra. Du kan väl inte på allvar mena att det går att jämföra svenska och turkiska lagar. Varför tror du dom har med en skrivning om 12-15 år om samtycke finns. Jo dom sänker åldersgränsen från 15 till 12 år om samtycke finns. Förstår inte hur du kan tycka det är fel att kritisera när man försämrar barns rättigheter när de istället borde förstärkas särskilt i länder som Turkiet.
Gossen Ruda
18-08-2016, 11:45
CITAT (malarmaster @ 18-08-2016, 11:27)  har du läst artikeln ? Om så är fallet förstår jag inte ditt inlägg.Nej,det står inte att det är tillåtit att ha sex med minderårig,man upphäver inga lagar avseende det.
det handlar om straffvärdet,inget annat. F.ö en lagstiftning som vi i Sverige redan har. sedan kan man givetvis rikta kritik mot att man inte ivrigare bekämpar barnäktenskap som ju förekommer men som i lag är förbjudna. Det förekommer ju lite ologiska resonemang,om en lag säger att det är förbjudet med sex med minderårig kan ju inte en annan lag tillåta det? Jag läste artikeln i pappers-GP och letade upp den på nätet. Har du läst artikeln då? Där står det precis som Stintan också påpekar att man vill sänka samtyckesgränsen till 12 år. Om detta är sant, hela grejen är lite förvirrad med olika bud från olika håll.
malarmaster
18-08-2016, 14:40
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 12:45)  Jag läste artikeln i pappers-GP och letade upp den på nätet. Har du läst artikeln då? Där står det precis som Stintan också påpekar att man vill sänka samtyckesgränsen till 12 år. Om detta är sant, hela grejen är lite förvirrad med olika bud från olika håll. precis,men förslaget var ett förslag. Det finns inte som lag och förslaget bryter dessutom mot både konstitutionen och andra lagar. SvD hade lagförslaget publicerat så GT har nog lite till att jobba på. Ett litet minne i bakhuvudet säger mig också att det finns undantag även i svensk lagstiftning,dvs två minderåriga kan ha sex utan påföljd. Vilket är precis det som domstolen i Turkiet skulle ta ställning till . Så hittills litar jag mer på de uppgifter som turkarna själva lagt fram än rykten. Ulf
Huggorm
18-08-2016, 14:54
Problemet är att det är precis en sådan grej som man förväntar sig från ett land som Turkiet, så ryktet sprider sig blixtsnabbt och ingen bryr sig om att kontrollera fakta.
CITAT (Huggorm @ 18-08-2016, 15:54)  Problemet är att det är precis en sådan grej som man förväntar sig från ett land som Turkiet, så ryktet sprider sig blixtsnabbt och ingen bryr sig om att kontrollera fakta. Eftersom Wallström själv saknar utbildning och inte har möjlighet att med full säkerhet bedöma en lagtext borde hon naturligtvis inte haft så bråttom utan kontrollerat med judiska experter. Gita
*Stintan*
18-08-2016, 15:39
Tror nog att Wallström är mer insatt än vad någon av oss här är. Kan aldrig vara fel att värna och stärka barns rättigheter vilket hon ville ha sagt med sitt uttalande då det stod klart att Turkiet istället ville försämra. Tror inte för en sekund att det är sex mellan 12 - 13-åringar som ligger bakom utan problem med gubbar som gifter sig med småflickor.
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2016, 16:39)  Tror nog att Wallström är mer insatt än vad någon av oss här är. Kan aldrig vara fel att värna och stärka barns rättigheter vilket hon ville ha sagt med sitt uttalande då det stod klart att Turkiet istället ville försämra. Tror inte för en sekund att det är sex mellan 12 - 13-åringar som ligger bakom utan problem med gubbar som gifter sig med småflickor. Fast någon sänkt ålder för äktenskap har det väl aldrig varit frågan om? Det är 18 år som gäller precis som här. Jag tror nog att hon menar väl, tyvärr så blev det fel. Naturligtvis så tär detta på hennes förtroendekapital, kanske inte så mycket här hemma men väl internationellt. Inte så bra kanske om Sveriges utrikesminister är mindre trovärdig eller anses mindre kunnig. Gita
Gossen Ruda
18-08-2016, 16:58
Det är bara hos dig och några andra moderater hon har fått sämre förtroende, de flesta gillar att hon protesterar. Och hon har fortfarande rätt i det hon sa.
sparvuggla
18-08-2016, 17:24
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2016, 17:58)  Det är bara hos dig och några andra moderater hon har fått sämre förtroende, de flesta gillar att hon protesterar. Och hon har fortfarande rätt i det hon sa. Ja, vad än hon än gör är det fel enl. dessa. T.o.m när hon reagerar på barnvåldtäkter och utnyttjande av barn, ganska anmärkningsvärt och inte ökar det förtroendet för moderater inte.
malarmaster
18-08-2016, 19:04
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2016, 16:39)  Tror nog att Wallström är mer insatt än vad någon av oss här är. Kan aldrig vara fel att värna och stärka barns rättigheter vilket hon ville ha sagt med sitt uttalande då det stod klart att Turkiet istället ville försämra. Tror inte för en sekund att det är sex mellan 12 - 13-åringar som ligger bakom utan problem med gubbar som gifter sig med småflickor. Typiskt stintan antagande. Det måste väl i herrans namn vara fakta som gäller. Nej,i just denna fråga kan mitt antagande att Wallström hade lite för bråttom och inte kollat fakta vara det troligaste. Tyvärr tycks inte media vara intresserade av att berätta vad detta lagförslag innebär. Jag går på SvD som faktiskt redogjorde för förslaget,allt annat är ju bara rykten. Att Wallström reagerade på eventuella minskade rättigheter för barn är ju gott men man måste faktiskt ta reda på vad som är sant INNAN man uttalar sig som statsråd.Definitivt gör man det inte genom Twitter. Turkiets lagar är INTE ändrade,inga beslut är tagna så allt är ju bara rykten och antaganden. ulf
*Stintan*
18-08-2016, 20:05
CITAT (malarmaster @ 18-08-2016, 20:04)  Typiskt stintan antagande. Det måste väl i herrans namn vara fakta som gäller. Nej,i just denna fråga kan mitt antagande att Wallström hade lite för bråttom och inte kollat fakta vara det troligaste. Tyvärr tycks inte media vara intresserade av att berätta vad detta lagförslag innebär. Jag går på SvD som faktiskt redogjorde för förslaget,allt annat är ju bara rykten. Att Wallström reagerade på eventuella minskade rättigheter för barn är ju gott men man måste faktiskt ta reda på vad som är sant INNAN man uttalar sig som statsråd.Definitivt gör man det inte genom Twitter. Turkiets lagar är INTE ändrade,inga beslut är tagna så allt är ju bara rykten och antaganden. ulf Varför skulle ditt antagande vara mer sant än mitt? Hur vet du att inte Wallström hade kollat fakta? Hon har väl rätt att uttala sig även om hon tycker att ett förslag är dåligt. Det är väl bättre än att vänta på ett dåligt beslut.
CITAT (malarmaster @ 18-08-2016, 20:04)  Typiskt stintan antagande. Det måste väl i herrans namn vara fakta som gäller. Nej,i just denna fråga kan mitt antagande att Wallström hade lite för bråttom och inte kollat fakta vara det troligaste. Tyvärr tycks inte media vara intresserade av att berätta vad detta lagförslag innebär. Jag går på SvD som faktiskt redogjorde för förslaget,allt annat är ju bara rykten. Att Wallström reagerade på eventuella minskade rättigheter för barn är ju gott men man måste faktiskt ta reda på vad som är sant INNAN man uttalar sig som statsråd.Definitivt gör man det inte genom Twitter. Turkiets lagar är INTE ändrade,inga beslut är tagna så allt är ju bara rykten och antaganden. ulf Visst är det politiska lägenhet ostabilt i Turkiet men att därför tro på att turkarna är idioter och monster är väl ändå snudd på rasism. Dessutom så strider det mot all logik att de skulle komma med kraftiga officiella protester om Wallströms uttalande hade någon som helst riktighet. Att media är ointresserade gäller kanske i Sverige men tex AFP -Agence France-Presse, världens tredje största nyhetsbyrån, ger Turkiet rätt dvs att Wallström missuppfattat. Gita
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2016, 21:05)  Varför skulle ditt antagande vara mer sant än mitt? Hur vet du att inte Wallström hade kollat fakta? Hon har väl rätt att uttala sig även om hon tycker att ett förslag är dåligt. Det är väl bättre än att vänta på ett dåligt beslut. Nu har du fel, i egenskap av utrikesminister har hon absolut inte rätt att tycka vad som helst när som helst. För att kritisera ett främmande land bör man i hennes position har sina åsikter mycket väl underbyggda. Dessutom bör man ha både utrrikesnämd och riksdag bakom sig. När det gäller ditt resp Malarns antagande så tycks han ha läst på lite mer. Gita
malarmaster
18-08-2016, 21:15
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2016, 21:05)  Varför skulle ditt antagande vara mer sant än mitt? Hur vet du att inte Wallström hade kollat fakta? Hon har väl rätt att uttala sig även om hon tycker att ett förslag är dåligt. Det är väl bättre än att vänta på ett dåligt beslut. hade hon kollat fakta hade hon insett att det var fel. Jag kan bara utgå från vad svd skrivit,vad turkarna själva sagt,vad den turkiske ambassadören sagt. Nu kommer alltså rapporter från europeiska tidningar som ger Turkiets version rätt.Svenska medier mörkar av någon anledning. Så hur ställer det Wallström? Skall hon be om ursäkt i sin egenskap av utrikesminister eller i vanlig ordning springa o gömma sig tills det blåst över? Min uppfattning av Wallström som en duglig politiker har stadigt sjunkit sedan hon blev minister. tyvärr bättrar inte denna incident upp hennes anseende. Kuppförsöket i Turkiet och erdogans agerande har tydligen gjort det okej att på alla områden svartmåla Turkiet. Men det är fortfarande en demokrati om än bräcklig och jag är övertygad om att parlamentet och andra styrande instanser inte alla är hjärntvättade.
*Stintan*
18-08-2016, 21:40
Ja det är bara att konstatera att det råder olika åsikter i frågan. Framtiden lär väl utvisa rätt eller fel.
CITAT (*Stintan* @ 18-08-2016, 22:40)  Ja det är bara att konstatera att det råder olika åsikter i frågan. Framtiden lär väl utvisa rätt eller fel. I det här fallet bör man skilja på åsikter och fakta. Gita
*Stintan*
19-08-2016, 06:21
CITAT (Gita @ 19-08-2016, 06:16)  I det här fallet bör man skilja på åsikter och fakta. Gita Nu ger jag ju inte mycket för era s.k. fakta utan betraktar dem tillsvidare enbart som åsikter. Alla älskar och försvarar förvisso inte Erdogan! http://www.expressen.se/debatt/stall-erdog...nationell-ratt/
Gossen Ruda
19-08-2016, 07:03
Dags att sätta punkt? Det finns olika uppfattningar, men oavsett vilket som var rätt har händelsen förpassats till hisorien av alla inblandade. Turkarna har viktigare saker att syssla med så därifrån är det tyst. Likaså från det politiska Sverige, oppositionens partitoppar är tysta för de vet att det är inget att tjafsa om. Det är bara lobbyister och småhandlare som febrilt letar efter hönan och fjädrarna. Och en del media.
malarmaster
19-08-2016, 07:20
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 07:21)  Nu ger jag ju inte mycket för era s.k. fakta utan betraktar dem tillsvidare enbart som åsikter. Alla älskar och försvarar förvisso inte Erdogan! http://www.expressen.se/debatt/stall-erdog...nationell-ratt/Nu handlar det inte om att försvara Turkiet . det handlar om hur Sveriges utrikesminister handhar fakta. Wallström har ju återigen visat att hon inte förstår det diplomatiska språket. Skulle de första påståenden som gjordes vara sanna har hon mitt fulla stöd. Tyvärr visar det ju sig att hon inte hade någon koll på vad det gällde. i dagens tv-soffa (svt) sa Lars Ohly just detta,att han vid kontroll förstått att media missförstått detta lagförslag.Man rättade till en sträng lagstiftning i precis samma riktning som vi redan har i Sverige. Wallström gick alltså ut med ett felaktigt antagande. jag förstår att vänstersidan tycker att det är blaha och att vi som är kritiska mot hanterandet helst bör hålla käften. Möjligt att det nu blåst över men relationerna mot Turkiet är lite mer ansträngda,Wallströms förtroende ute i europa har sannolikt sjunkit lite då hon lurade med bl.a österikes minister på samma felaktiga grunder. Men vi får stå ut ytterligare två år med denna inkompetenta ministär. ulf
segelbåt
19-08-2016, 13:34
Turkiet slår tillbaka.
Bråket mellan Sverige och Turkiet har tagit en ny vändning.
En stor annons på Atatürk-flygplatsen i Istanbul varnar nu för att resa till Sverige .
”Sverige har den högsta våldtäktsstatistiken i världen”, lyder annonsen från den regeringstrogna tidningen Günes.
Budskapet rullar på en storbildsskärm på utrikesterminalen på Atatürks flygplats i Istanbul.
”Resevarning! Visste du att Sverige har den högsta våldtäktsstatistiken i världen?”. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23370487.ab
Bengalow
14-03-2017, 20:24
Nu har "sultanen" talat igen. Bl.a. angrep han Nederländerna, och påstod att det var deras fel, för att 8000 bosnier blev mördade i Balkan-krigen. De skulle beskyddas av nedeländsk FN-styrka, som inte klarade av angreppet. Samme Erdogan utdelar dödsstraff till människor, som påpekar att Turkiet utförde folkmord i Armenien i tidigt 1900-tal. Skolböcker är reviderade, och alla fakta borttaget ur dessa. Jag fattar ännu inte hur Carl Bildt kunde låta sig bevekas av en sådan ny "Robert Mugabe", eller "Idi Amin"...
malarmaster
14-03-2017, 22:21
CITAT (Bengalow @ 14-03-2017, 20:24)  Nu har "sultanen" talat igen. Bl.a. angrep han Nederländerna, och påstod att det var deras fel, för att 8000 bosnier blev mördade i Balkan-krigen. De skulle beskyddas av nedeländsk FN-styrka, som inte klarade av angreppet. Samme Erdogan utdelar dödsstraff till människor, som påpekar att Turkiet utförde folkmord i Armenien i tidigt 1900-tal. Skolböcker är reviderade, och alla fakta borttaget ur dessa. Jag fattar ännu inte hur Carl Bildt kunde låta sig bevekas av en sådan ny "Robert Mugabe", eller "Idi Amin"... Erdogan har ju förändrats sista året sedan "kuppförsöket" avslöjades. från att ha varit en resonabel person till att ha blivit någon med förföljelsemani.Den person som bildt talar om finns inte längre... Nu verkar Turkiet gå rätt in i en diktatur med en labil president som ser fiender överallt. Turkiets EU-ansökan är lagd på is och nu väntar europa på att Turkiet skall upplösa de läger med syrianer som betalas av EU vilket innebär en ny stor flyktingvåg till europa. Nederländerna gjorde rätt som stoppade Turkiets (läs erdogans) valpropaganda. Kanske dags att skicka hem de turkar som finns i europa och inte är EU-medborgare? Å andra sidan om Turkiet förklaras som diktatur kan turkar söka asyl i europa.frågan är hur NATO agerar angående Turkiet. Det är fortfarande en viktig militär bit i europas säkerhetspolitik.Risken är att Putin tar över NATO:s roll i Turkiet vilket ger Ryssland fri tillgång till medelhavet och en ny allvarlig säkerhetsrisk uppkommer. Det kan inte vara roligt att vara hög politiker i Europa... Ulf
Bengalow
14-03-2017, 22:43
Erdogan har inte förändrats, men din syn på honom har ändrats. Och kanske Carl Bildts..? Han är samme demagogiska envåldshärskare som alltid.Tänk att bara släppa lös honom i EU! Det s.k. kuppförsöket var iscensatt av honom själv, för att ge honom makt att genomföra de förändringar, som han är på väg att göra. Om du läst på om mannen, och kanske studerat balkansk historia, så hade du nog haft bättre insikt, än med "småländsk politisk" världssyn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|