utifuse
En ståtlig växt har dykt upp i "risgatan" under ledningarna i Timrå kommun, Medelpad. Eftersom den står precis i gränsen till min gräsmatta vill jag veta om det kan vara björnloka och jag ska bepansra mig inför utrotning, eller om det är nåt jag kan njuta av med gott samvete. Den är drygt 2 meter och ståtlig.
(hoppas jag får med bilderna också...)
Aqvakul
Det lär ju finnas åtminstone tre olika arter inom den grupp av släktet som brukar benämnas "jättebjörnloka" Det här liknar den norrländska varianten - Tromsöloka. Utrota? Kanske avvakta, men ta hand om fröställningen.
utifuse
Tack Aqvakul för svar.
masa
Jag tycker att det ser ut att vara en vanlig Strätta.
Eva i Västerås
Eller kvanne?
Fast - Är inte strätta också en angelica-art?

Jättebjörnloka är inte bara hög, den är verkligen GROV också.
det finns ju många höga flockblommiga växter, men jätttebjörnlokan har flera cm grov stam och stooor blomflock.
sparvuggla
Farlig? Bara hudkontakt i solljus kan jättelokan vara "farligt". Som bekant orsakar det en reaktion med rodnad och sveda dom följd.
Annars tycker inte jag den växten är farlig. Vill gärna sprida ut sig med åren, men det kan man ju kontrollera i hemmamiljö. Insekterna älskar jätteloka.
Jätteloka är en ståtlig växt, kan bli 3 meter eller tom. över.

Klassas som invasiv, men håller man den i schack, stämmer det inte. Det är nog mycket mer invasivt med lupiner tex.........

Du kanske har blandat ihop jätteloka och björnloka som din ser ut att vara.
masa
Jag håller på strätta, Angelica sylvestris. Blomflocken är svagt välvd, hos kvanne är den mera klotlik. Bladen avslöjar att det inte är en björnloka.
Lokan
Typisk strätta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon